28 Kasım 2012 Çarşamba

Açılın RC44’e kadınlar geliyor!



Daha geçenlerde Vsail’in konuştuğu Volvo Ocean Race 2014-15’te yarışacak kadınlar takımı Team SCA’i kuran Richard Brisius TP52’lerde ve RC44’lerde yarışan kadınların olmayışından yakınmıştı. Tam da üzerine böyle bir haber gelmesi güzel oldu. Gelen haber, 2013 RC44 Dünya Şampiyonası’nda ilk kez tamamı kadınlardan oluşan bir takımın yarışacağı yönünde.

Women’s Only Sailing Team’in kurucuları Danimarkalı yelkenci Carolina Heerema ve Rus pazarlama uzmanı Ekaterina Zhilina. Heerema özellikle dingilerde uzman bir yelkenci. RC44 sınıfına da yabancı değil. Babasının RC44’ü No Way Back’te 2012 sezonu boyunca farklı yarışlarda misafir dümenci olarak yarıştı. İkili şimdi, 2013 sezonunda yarışacak tamamı kadınlardan oluşan bir RC44 takımı oluşturuyor.

Ekaterina Zhilina ve Carolina Heerema

Hal böyle olunca yarışta, takımın ağırlığı konusunda kural değişikliğine de gidildi. Bir önceki sezonun son durağı Hırvatistan’da yarış yönetimi kadınlar takımının, hem kadınlar hem de erkeklerden oluşan takıma göre 60 kg daha fazla olacak. Normalde bir takımın toplam ağırlığı 740 kg. Ayrıca ekip sayısında sınırlama olmayacak. RC44’te yarışacak kadınlar takımı kış boyunca Lanzarote’de antrenman yapacak.


Bu arada 213 RC44 Dünya Şampiyonası’nın ilk ayağı, ilk kez bir Arap ülkesinde, Umman’da yapılacak. 30 Ocak-3 Şubat arası yapılacak bu ilk ayağı yine ilk kez evsahipliği yapacak bir kent izleyecek. Yarışın ikinci ayağı Sicilya’da gerçekleştirilecek.

Yarışın formatında ise bir değişiklik yok. Yarışların ilk günü profesyonel bir yelkenci dümene geçecek. Diğer dört günde de bu kez dümeni tekne sahibi alacak.

27 Kasım 2012 Salı

Ainslie olimpik yelkenciliği bıraktı




Yakından takip ediyorduk Ben Ainslie’nin bu önemli kararını. Bırakıp bırakmayacağı konusunda kararını verememişti İngilizlerin ‘altın çocuğu’. Ainslie nihayet kararını bugün açıkladı ve artık olimpiyatlarda yer almayacağını söyledi. Şimdi onun tek bir hedefi var, 34. America’s Cup’ta kupayı kazanmak.

Açıklamasında, bu kararı kolay almasının hiç de kolay olmadığını söyledi Ainslie ve şöyle devam etti: “Bu zor kararı verebilmek için bir süre Londra’da tek başıma düşündüm. Bugüne kadar inanılmaz bir olimpik kariyerim oldu. Geriye dönüp baktığımda birçok güzel anı hatırlıyorum. İlk madalyamı16 yaşındayken Atlanta’da almıştım, son olimpiyatta da kapanış seremonisinde meşaleyi taşıdım. Londra Olimpiyatları benim için çok özeldi çünkü kendi sularımda, kendi ülkemin insanlarının önünde yarışmıştım. Hayatım boyunca daha iyi bir deneyim daha yaşayacağımı sanmıyorum. Ancak ileri doğru ilerlemek zorundayım. Dolayısıyla bundan sonra meydan okuyabileceğim mücadelenin America’s Cup olduğuna karar verdim. Bugüne kadar beni destekleyen herkese çok teşekkürler. Onlar olmadan bu başarıları elde edemezdim.”


Artık kariyeri konusunda kararını netleştiren Ainslie şimdi ACWS ve 34. America’s Cup’a odaklanmış turumda. Bu yarışın  İngilizler için ayrı bir önemi var. Çünkü America’s Cup, bugüne kadar İngiltere’nin kazanamadığı tek uluslararası spor alanı. Dolayısıyla Ainslie eğer Oracle Racing USA ile kupayı kaldırırsa İngilizler için ayrı bir anlamı olacak.

ACWS’de JP Morgan BAR takımının skipper’lığını üstlenen Ainslie, çok gövdelilerdeki henüz ikinci deneyiminde büyük bir çıkış göstermişti. Ainslie, önümüzdeki yıl yapılacak 34. America’s Cup’ta Oraclen Racing USA’in AC72’lerinden birinin dümenine geçecek.

Ainslie, olimpiyatlarda arka arkaya dört kez altın madalya kazanarak tüm zamanların en başarılı olimpik yelkencisi ilan edilmişti.
 

26 Kasım 2012 Pazartesi

Yarış disiplini


DenizBank-TAYK Sonbahar Serisi’nin ikinci ayağı geçtiğimiz hafta sonu yapıldı. Parkur Ataköy’dü, iki yarış yapıldı. 34 teknenin katıldığı yarış 12-15kt havada yapıldı. Aşağıdaki görüntüler IRC II birincisi i-Marine F35’ten. Fazla söze gerek yok, görüntüler için takımdan Faruk Söker’e çok teşekkürler.


25 Kasım 2012 Pazar

Puma’nın VO70’ini kadınlar takımı aldı



2014-2015 Volvo Ocean Race’te yarışacak, tamamı kadınlardan oluşan Team SCA yakında antrenmanlara başlıyor. Hem de son Volvo Ocean Race’te üçüncü olan Ken Read dümenciliğindeki Puma’nın VO70’i Mar Mostro’yla.

Haberler takımın direktörü Richard Brisius’tan. VO65’lerle yarışacak takımın şimdiden antrenmanlara başlaması gerektiğini söyleyen Brisius, bu amaçla Mar Mostro’yu satın aldıklarını açıkladı. Mar Mostro şu an İngiltere’de ve antrenman teknesine dönüşmesi için gerekli ayarlamalar yapılıyor. Takım VO65’ini Ağustos 2013’te teslim alacak.


Tabii esas merak konusu takımı oluşturacak kadın yelkencilerin isimlerinin belirlenip belirlenmediği. Brisius, halen sadece bazı adayların belli olduğunu söyledi. “Şu ana kadar dünyanın etrafını dolaşmış, deneyimli ve bilgili birçok kadın yelkenciyle görüştük. Şimdi gruplar halinde bu adayları biraraya getiriyoruz.  Yaza kadar takımın büyük bir kısmı belli olacak. Aday isimlerle Mar Mostro’daki antrenmanlarımız ise şubat ayında başlayacak.”

Temizlik malzemeleri üreten İsveçli SCA’nın sponsor olduğu kadınlar takımı, VO65’lerle one design olarak yapılacak 2014-2015 Volvo Ocean Race’te yarışacağını açıklayan ilk takım olmuştu. 

Riou da Vendee’ye veda etti



PRB de Vendee Globe’dan çekildi. Vincent Riou’nun teknesi PRB, iki gün önce büyük bir metal şamandırayla çarpışmış ve teknenin pruva kısmında 1 metrelik yırtık oluşmuştu. Teknenin, gövdesindeki bu yırtıkla Güney Okyanusu’nda seyir yapması güvenli olmayacağından, skipper’ı Riou yarışı terk etmek zorunda kaldı. Böylece PRB, Vendee Globe’un 15. gününde yarıştan çekilen yedinci tekne oldu. Esas maceranın başlayacağı ‘Kükreyen Kırklar’ olarak anılan 40’lı enlemlere gelmeden, start alan 20 tekneden geriye 13 tane kaldı.

Riou, “Bu kararı vermek benim için çok zordu. Ancak kararı vermeden önce yarışa devam etmek için hiçbir seçeneğim kalmadığından emin olmalıydım. Yırtığı yakından incelediğimde hasarın gövdenin içine kadar gittiğini fark ettim. Ben tamir etsem bile başka problemler ortaya çıkacaktı. Sonuç olarak gövdeyi tamir ettim ancak bu ancak Brezilya’ya ulaşmamı sağlar. Bazen ne kadar emek verirseniz verin, olmayacaksa olmuyor” dedi.

Bu arada Kürkreyen Kırklar’a hızla yaklaşan filonun ilk üç ismi değişmedi. Banque Populaire ile Armel Le Cléac’h liderliğini sürdürürken Macif’le François Gabart ikinci, Virbac Paprec 3’le Jean Pierre Dick üçüncü sırada.

24 Kasım 2012 Cumartesi

Bu kez PRB çarpıştı



Teknesi Energa’daki elektrik problemi ve otopilotun bozulması nedeniyle Polonyalı dümenci Zbigniew Gutkowski’nin de yarışı bırakmasının ardından yarışan tekne sayısı 14’e düşen Vendee Globe filosunda bir skipper için daha tehlike çanları çalmaya başladı. Hem de filonun  öncü grubunda yer alan ve yarışın en iddialı isimlerinden Vincent Riou için.

2004-2005 yarışının birincisi Riou, Güney Atlantik’te ortalama 12-15kt havada seyrederken denizde başıboş bir şekilde gezen büyük bir metal şamandıraya çarptı. Çarpışma sonucu teknesi PRB’nin pruvasının sancak tarafında bir metrelik büyük bir yırtık oluştu.


Riou, çarpışmanın hemen ardından yarış merkezini arayarak kaza konusunda bilgi verdi ve diğer yarışçıları metal şamandıraya karşı uyarması için haberdar etti. Ardından kara ekibinden yırtığın tamir edilip edilemeyeceği konusunda bilgi beklemeye başladı. Riou, kara ekibinin olumlu görüş bildirmesi halinde hasarı tamir edecek.

 “Amacım bir şekilde bu yırtığı tamir ederek yarışı sürdürmek. Ancak o halde  Güney Okyanusu’nu sağ salim geçebileceğimden emin olmalıyım. Şu an durumum çok zor çünkü yakınlarımda tamiri yapmak için yanaşabileceğim bir kara parçası yok. Hasar aslında tamir edilebilecek düzeyde ama dediğim gibi bu tamir Antarktika’nın etrafında güvenli bir şekilde dolaşmamı garanti edebilir mi emin değilim.”

20 Kasım 2012 Salı

Vendee’ciler Doldrum cehenneminde



Vendee Globe’un 10’uncu günü nihayet terk ya da yeni bir hasar haberinin olmadığı bir gün oldu. Ancak şimdi de filonun öncü grubu Doldrumlar’ın sancısını çekiyor. Ekvator’a çok yaklaşan grup, Doldrumlar’ın kararsız ve hafif rüzgarıyla mücadele ediyor. Taktiklerin devreye girdiği bu süreçte tekneler kimi zaman 0kt’ta oldukları yerde çakılıp kalıyor.

Lider tekne hala Banque Populaire ile Armel Le Cleac’h. Bir süredir ikinciliğini sürdüren Cheminees Poujoulat’ıyla Bernard Stamm ise dördüncülüğe düşerek yerini Virbac-Paprec’in skipper’ı Jean Pierre Dick’e bıraktı. Üçüncü sırada ise yine Macif’iyle François Gabart yer alıyor.

Doldrumlar’da sıkışan yarışçılar oldukça sıkıntılı anlar yaşıyor. Bölgeden bildiren beşinci sıradaki Vincent Riou, tamamen sıkıştığını belirterek “Çok tuhaf çünkü Alex Thomson arkamdan 11kt’la gelirken benim hızım sadece 3kt. Çakılıp kaldım” diyor.

Lider durumdaki Le Cleac’h’ın hızı ise sadece 1.8kt. Banque Populaire’in skipper’ı son dört saatte ortalama 7kt hız yaptı. Arkasındaki Dick ve Gabart’ın durumu da farklı değil.

Bu arada Hugo Boss’un dümencisi Alex Thomson, teknesindeki arızayı tamir ettikten sonra çok iyi bir performans gösterdi ve dün gece boyunca 80 mil kat ederek bir ara üçüncü sıraya kadar yükseldi. Ancak ilerleyen saatlerde Thomson yine altıncı sıraya geriledi.

Filo Doldrumlar’ı aştıktan sonra Kükreyen Kırklar olarak da bilinen 40. paralele ulaşacak ve basınç sistemleriyle mücadelesine başlayacak.

Yarışmak isteyen kadınlar buraya



Neslihan Karayel’i hepimiz, kadınları yelken yarışçılığına çekmek amacıyla yaptığı çalışmalardan tanıyoruz. Karayel bu amaçla yıllar önce, Türkiye’nin ilk kadınlara özel yelken okulunu kurmuş, yarışlara sadece kadınlardan oluşan ekipler oluşturmuş ve hatta ilk kez sadece kadınlara yönelik uluslararası bir yelken haftası düzenlenmesine ön ayak olmuştu.

Marmaris’te yaşayan Karayel yeniden harekete geçti. Amacı yine aynı; kadınların yelkene ilgisini artırmak. Bu amaçla Women Sailing School olarak, Yüksel  Yatçılık sponsorluğunda kadınlara yönelik ücretsiz yelken eğitimi verilecek. Eğitimden sonra kadınlardan oluşan düzenli bir yarış ekibi oluşturulacak. Karayel’in hedefi her hafta sonu eğitim gerçekleştirmek ve Marmaris Kış Trofesi’ni takip etmek. Hatta önümüzdeki yıl Uluslararası Marmaris Yarış Haftası’na, farklı ülkelerden kadın yelkencilerin de bulunacağı bir takımla katılmak.

Eğer siz de yarışlara katılmak istiyorsanız womensailingschool@gmail.com’dan Neslihan Karayel’e ulaşabilir ya da okulun internet sitesinden ayrıntılı bilgi edinebilirsiniz.

19 Kasım 2012 Pazartesi

Geriye kaldı 15 tekne



Vendee Globe filosundan bir tekne daha eksildi. Salmasındaki hidrolik pistonun kopması üzerine yarışa ara vermek zorunda kalan ve tamir etmek için Cape Verde Adaları çevresinde kuytu bölge arayan Maitre CoQ’un skipper’ı Jeremie Beyou da yarışa veda edenler kervanına katıldı.

Dün gece Cape Verde’ye ulaşan Beyou ve ekibi yarışa devam edebilmek için her türlü alternatifi düşündü. Ancak hepsi de güvenlik açısından oldukça riskliydi. Bunun üzerine Fransız skipper yarıştan çekildiğini deklare etti.


Bu arada Hugo Boss’un skipper’ı Alex Thomson, dün su jeneratörünün bozulduğunu ve buna bağlı olarak iskele tarafındaki dümen palasının bağlantı parçalarından birinin iki yerinden kırıldığını bildirmişti yarış merkezine. Neyse ki Thomson oldukça zorlu geçen yedi saatlik tamir işi sonucunda hasarı gidermeyi başardı ve yeniden yarışa odaklandı.

Hasara rağmen pek de fazla mil kaybetmeyen Thomson altıncılığını koruyor ve lider durumdaki Armel Le Cleac’ten 62 mil geride seyrediyor.

Elektroniklerinde sorun yaşayan ve otopilotu çalışmayan Energa’nın skipper’ı Zbigniew Gutkowski’nin de her an yarışı bırakması bekleniyor.

18 Kasım 2012 Pazar

Vendee filosundan iki tekne daha mı eksilecek?



Vendee Globe’un daha ilk haftasında 20 teknelik filodan geriye 16 tekne kalırken iki tanesi daha yarış dışı kalma sinyali veriyor.

Bu kez kötü haber yarışı yedinci sırada ve sorunsuz bir şekilde götüren Maitre CoQ’un skipper’ı Jeremie Beyou’dan geldi. Aslında dün geceye kadar Maitre CoQ’ta her şey yolundaydı. Tekne 21kt hızla rüzgaraltı seyri yapıyordu. Biraz kestirmek için çekilen Beyou, bir gürültü duydu. Teknenin pozisyonu değişmiş ve salma yalpalamaya başlamıştı. Beyou hemen sorunu anladı. Salmanın yana doğru hareket etmesini sağlayan hidrolik piston kırılmıştı. Fransız skipper çareyi, salmayı geçici olarak halatla sabitlemekte buldu. Problemi 25kt hava ve dalgalı denizde tamir etmesi mümkün olmadığından demirleyebileceği güvenli bir bölge aramaya başladı. Şans eseri Cape Verde Adaları’na çok yakındı ve demirlemek üzere oraya doğru hareket etmeye karar verdi.

 “Bu parçanın daha önce kırıldığını hiç görmemiştim. Olmaması gerekirdi. Dün gece boyunca durumu inceleyen kara ekibi ve teknenin eski skipper’ı Michel Desjoyeaux da bu duruma inanamadı. Çünkü titanyumdan yapılan piston 120 ton yüke kadar dirençliydi. Olaydan sonra salmayı kilitledim çünkü kesinlikle hareket etmemesi gerekiyor. Bu parça çok önemli. 40 ton yük biniyor üzerine. Kazadan sonra teknenin içine su girmeye başladı. Su pompaları durmaksızın çalışıyor ancak yine de bir miktar su içeri giriyor. ”

Bu akşam Cape Verde’ye ulaşarak Mindelo’ya demirlemesi beklenen Beyou pes etmemekte kararlı. “Vendee Globe’u Cape Verde’de bitirmeyeceğim. Yarışa devam etmem küçücük bir ihtimal dahi olsa yine de başaracağım.”


Beyou’daki bu kararlılık Energa’nın Polonyalı skipper’ı Zbigniew Gutkowski’de ise pek görülmüyor. Otopilotu bozulan ve yelkeni ıstralyaya fena halde dolanan yelkenci en azından yelken problemini çözmüş durumda. Gün ışıyınca direğe tırmanan Gutkowski, iki saatlik çalışmanın sonunda halatları keserek yelkeni biraz hasar görse de tek parça halinde güverteye indirmeyi başardı. Ancak otopilot sorunu hala devam ediyor.

“Şu an kafam çok karışık. Çünkü otopilot önümüzdeki birkaç gün boyunca aynı pozisyonda kalacak. Ancak dünyanın etrafını otopilotsuz dönmek hiç de mantıklı değil. Düşünmem ve bir karar vermem lazım. Günlerdir doğru dürüst uyuyamadım. Güney Okyanusu’na otopilotsuz gitmek büyük bir aptallık olur.”

Henüz katıldığı bir dünya turu yarışında Cape Town-Wellington arasında yine otopilotunda sorun yaşayan Gutkowski, “İnanın bana neredeyse hayatımdan oluyordum. Bir kez daha aynı şeyleri yaşamak istemiyorum” dedi.

AC72’de bir VOR skipper’ı


Diğer 34. America’s Cup takımlarının aksine antrenmanlarını kazasız belasız Auckland sularında sürdüren ETNZ’nin bu hafta çok özel bir konuğu vardı. Volvo Ocean Race’te Camper ETNZ takımının skipper’lığını yapan Yeni Zelandalı yelkenci Chris Nicholson, ilk kez bir AC72’ye bindi.

Binmeden önce botla katamaranı takip eden ve ulaştığı hızı izleyen Nicholson, izlenimlerini şöyle anlattı:
“Böyle bir tekneyle yelken yapmak çok büyük bir ayrıcalık. Tekrar binmek için sabırsızlanıyorum. Çok narin görünümüne rağmen inanılmaz hızlı ve çok güçlü. Tekneyi tahminimden de fazla zorlamalarına rağmen performansı çok iyiydi. Bu da iyiye işaret. Eminim izleyiciler de çok sevecekler.”


Bu arada kasım ayı başında AC72’sini suya indiren Artemis Racing, San Fransisco Körfezi’ndeki ilk seyrini geçtiğimiz hafta yaptı. Paul Cayard'ın da eşlik ettiği ilk seyirde katamaran 12kt hıza ulaştı. 



Fotoğraflar: Sander van der Borch/Artemis

17 Kasım 2012 Cumartesi

‘Çakal’ Armel liderliği kaptı



Vendee Globe’da liderlik el değiştirdi. Sam Davies’in teknesi Saveol’un direğinin kırılması, Bureau Vallee’nin yarıştan çekilmesini yazarken bir yandan da filonun ilk üç ismi arasında yaşanan büyük avda galip teknesi Banque Populaire’iyle Armel Le Cleac’h oldu.

Büyük avda en büyük mücadele Perşembe akşamı yaşandı. Yarışı en başından bu yana Macif’iyle lider durumda götüren “altın çocuk” lakaplı François Gabart’la mesafesini iki mile kadar indirmeyi başaran Armel Le Cleac’h liderliği ele geçirmeyi başardı. Gabart Perşembe günü öğleden sonraya kadar liderliğini koruyordu. Ancak öğleden sonra hızı 5.6kt’lara düştü. Aynı anda 14.3kt hıza ulaşan ikinci sıradaki Le Cleac’h o gece sekiz saatte 48 mil ilerleyerek Gabart’ı geçti. Fakat aynı anda Le Cleac’h de av durumundaydı. Çünkü günlerdir okyanusun ortasında neredeyse match race yaptığı Cheminees Poujoulat’ıyla Bernard Stamm da ikinciliğe geçerek sadece altı mil arkasında seyrediyordu. Gabart böylece üçüncü sıraya gerilemişti.

Halen güneye doğru inen filo, Dakar açıklarından Ekvator’a doğru ilerlemeye devam ediyor. Sıralama ise hala değişmedi. Armel Le Cleac’h liderliğini koruyor. Ancak ikinci Stamm’la araları 29 mil kadar  açıldı. Liderden 56 mil kadar arkadaki Gabart da üçüncü sırada.


Bu arada ana yelkeninde problem yaşayan ve sorunu gidermek üzere direğe tırmanmak için güvenli bir koyda demirlemek zorunda kalan Acciona’nın skipper’ı Javier Sanso yeniden yarışta. Kanarya Adaları açıklarında sakin bir koy bularak buraya demirleyen ve direğin tepesindeki sorunu gideren Sanso, yeniden ana yelkenini basabilir  duruma geldi ve yarışa devam etmeye başladı. Halen lider grubun 500 mil kadar gerisinde seyreden Sanso sıralamada 13. durumda. Kurallar gereği Vendee Globe yarışçıları bir problem meydana geldiğinde tamir edebilmek için bir koyda demirleyebiliyor.

Elektrik sistemi bozulan Energa’nın Polonyalı skipper’ı Zbigniew Gutkowski de, belki de bir Vendee yarışçısının başına gelebilecek en büyük problemlerinden biriyle uğraşıyor. Otopilotu çalışmayan Gutkowski sürekli kendi dümen tutmak zorunda. Üstüne üstlük yelkeni de “Chinese gybe” olarak adlandırılan (yelkenin alt ve üst kısmının karşı yönlerden birbirine geçerek dolanması) şekilde ana ıstralyaya dolanmış durumda. Dolanan yelkeni çözmek için uğraşan dümenci “tek yol 30 metrelik direğe tırmanıp her şeyi kesip, ıstralyadan kurtarmak. Ancak kestiğimde serbest kalacak parçaların donanıma zarar verme olasılığı da çok yüksek” diyor. Polonyalı dümenci önümüzdeki 12 saate rüzgarın düşeceğini ve o sırada direğe tırmanacağını yazıyor.


Direğinin kırılması üzerine yarışı terk etmek zorunda kalan filonun tek kadın skipper’ı Sam Davies ise dün gece ilettiği son raporunda oldukça ne kadar üzgün olduğunun da işaretlerini verdi. Davies özetle şöyle dedi:

“Çok uzun zamandır Güney Okyanusu’nda yelken yapmayı hayal ediyordum. Ancak maalesef oraya ulaşamadım bile. Ne bir uçan balık ne de albatros görebildim. Geride kalan 16 skipper’a iyi rüzgarlar diliyorum. Onları çok yakından takip edeceğim. Ayrıca onlara şunu söylemek istiyorum. Yarış sırasında yaşadığınız kötü anlarda beni düşünün. Çünkü ne kadar korkunç olursa olsun sizin yerinizde olmak için birçok şeyi verirdim.”


15 Kasım 2012 Perşembe

Saveol’un direği kırıldı



Vendee Globe’da iki tekne daha yarış dışı kaldı. Yarışın son kurbanı, Saveol’le yarışan Sam Davies oldu. Dün akşam saatlerinde yarış ofisiyle bağlantı kuran Davies, direğinin kırıldığını bildirdi. Davies’in sağlık durumu ise iyi. 

Olay Maderia Adası’nın yaklaşık 130 mil açıklarında 40kt rüzgar ve 3-4 metrelik dalgaların hakim olduğu denizde meydana geldi. Davies yelkene üçüncü camadanı atmak üzere güverteye çıkmıştı ve o sırada çok büyük bir gürültü duydu. Direk kırılarak teknenin iskele tarafına düşmüştü. Bunun üzerine hemen içeri girerek hayatta kalma kıyafetlerini giyen (survival suit) Sam Davies, teknenin içinde, su geçirmez kapıları kapatarak rüzgarın hafiflemesini beklemeye başladı. Gece yarısı rüzgar hafifleyerek 20kt’lara düşünce halatları boşladı ve gövdeye zarar vermemesi için direk ve donanımı başarılı bir şekilde tekneden uzaklaştırdı. Güneş doğunca da motoru çalıştırarak Madeira’ya doğru yola çıktı. 

Roland Jourdain’in eski teknesi Saveol, Vendee Globe’u terk etmek zorunda kalan Safran, Groupe Bel ve Bureau Valley’den sonra dördüncü tekne oldu. Bu arada iki gün önce bir balıkçı teknesine çarparak gövdesinde derin hasar meydana gelen ancak inatla Les Sables D’olonne’a geri dönmeye çalışarak tamirattan sonra yeniden start almayı planlayan Bureau Valley’in skipper’ı Louis Burton’ın da yarıştan çekilmeye karar verdiği bildirildi.

Sanso güvenli bölge arıyor

Fotoğraf: Jesus Renedo /Acciona

 Vendee Globe’un beşinci gününde filo Kanarya Adaları’na ulaştı, Ekvator'a az kaldı. Rüzgar keyifli, hava güneşli ama yarışçılar arasındaki stres biraz olsun azalmış değil. Çünkü filo hala ticari gemilerin rotasında ve hala balıkçı teknesiyle çatışmaya düşme riski altında. Son olarak, dün sabah erken saatlerde bir balıkçı teknesiyle çarpışarak teknesi ağır hasar gören Bureau Valley skipper’ı Louis Burton, yarıştan vazgeçmemiş gerekli tamirat için rotasını geriye, Les Sables D’olonne’a çevirmişti.

Bugün de bir hasar haberi Javier Sanso’nun fosil yakıt kullanmadığı çevre dostu teknesi ACCIONA 100% EcoPowered’dan geldi. Bu seferki bir kaza değil. Sert havada anayelkeninde sorun meydana gelen Sanso, bu sorunu gidermek üzere pozisyonunu değiştirmek zorunda kaldı. Sorun direğin tepesinde olduğundan direğe tırmanması gereken Sanso, oldukça tehlikeli ve zor bu işi yapabilmek için halen Madeira Adası açıklarında  kuytu bir bölge arıyor. “Sorun neyse ki çok büyük değil. Şu an anayelkeni basarken ve indirirken sorun yaşıyorum. Dalgaların ve rüzgarın daha sakin olduğu bir bölge bulunca direğe tırmanıp tamir edeceğim. Ama bu iş bana yaklaşık 48 saat kaybettirecek. Neyse ki bu uzun bir yarış, her şey değişebilir.” Normalde en az iki kişinin yapabildiği direğe tırmanma işi, bek başına olunca ve açık denizde tahmin edileceği üzere kat be kat zor hale geliyor.

Öte yandan filonun arkasında yer alan Polonyalı yarışçı, Zbigniew Gutkowski’nin teknesi Energa’nın da elektrik sisteminde sorun meydana geldiği ve AIS’in çalışmadığı bildirildi. Dolayısıyla sorun giderilene kadar Gutkowski’ye uyku yasak.

Filonun durumunda ise bir değişiklik yok. Macif’iyle François Gabart hala lider durumda. Neredeyse borda bordaya seyreden Armel Le’Cleach  ve Bernard Stamm ise Gabart’ın yaklaşık 50 mil arkasında.

Trapezde yeni açılım


Sert rüzgarda bir dingiyi nasıl dengede tutarsınız? Tabii ki trapeze çıkarak. 49er’da yarışan bu iki yelkenci trapez işini ilerletip birbirlerinin omzuna çıkmış. Sonuç başarılı.



14 Kasım 2012 Çarşamba

Burton vazgeçmiyor


Ve nihayet Louis Burton’dan haber geldi. Burton, teknesi Bureau Valley’in tamir edilmesi için Les Sables D’olonne’a geri dönüyor. Kurallar gereği Burton’ın 20 Kasım saat 1:20’ye kadar yeniden start alması gerekiyor.

Vendee’de bir kaza daha

Fotoğraf: Jean-Marie Liot/DPPI

 Vendee Globe kazalar açısından hızlı başladı. Yarışın dördüncü gününde son kaza  haberi filonun en genç dümencisi Louis Burton’ın teknesi Bureau Valley’den geldi. Yarış yönetiminden yapılan açıklamaya göre Burton, bu sabah saat 03:10 saatlerinde Lizbon’un 400 mil açığında seyrederken bir balıkçı teknesiyle çarpıştı. Burton kaza sırasında uyuyordu ancak AIS ve radarı çalışıyordu. 32 knot havada 18kt hızla seyrediyordu ve görüş sınırlıydı. Kaza sonucu teknenin iskele tarafında ciddi bir göçük meydana geldi. Kaza üzerine Burton, armayı güvenli hale getirmek için tekneyi hemen rüzgaraltına döndürdü. Burton’ın yarışa devam edip etmeyeceği henüz belli değil. Gelen bilgilere göre hasarın fotoğrafları teknenin tasarımcısına gönderildi. Onun kararına göre Burton yarışa devam edecek ya da bırakacak. Skipper şu an kara ekibinden gelecek haberi bekliyor.

Diğer yandan yarışta gerilim had safhada. Halen Kanarya Adaları açıklarında seyreden filoda henüz büyük bir kopma yaşanmadı. François Gabart, Macif’iyle birinciliğini korurken üçüncü sıradaki Banque Populaire’in dümencisi Armel LeCleach ikinciliği Vincent Riou’nun elinden kaptı. Üçüncü sırada ise Cheminees Poujoulat’la Bernard Stamm var. Bir ara dokuzunculuğa kadar düşen, yarışın iddialı isimlerinden Riou ise PRB’siyle altıncı sıraya yükseldi.


13 Kasım 2012 Salı

Kito de Pavant: “Lanetliyim”



Dün Portekiz açıklarındayken bir balıkçı teknesiyle çarpışan ve teknesinin gövdesinde büyük bir delik açılan Vendee Globe yarışçılarından Groupe Bel’in dümencisi Kito de Pavant bu sabah erken saatlerde sağlam bir şekilde Cascais’ye ulaştı. Yıllardır hazırlandığı Vendee Globe’un daha ikinci gününde yarışı terk etmek zorunda kalan Kito de Pavant yaptığı açıklamada üzüntüsünün boyutunu da dile getiriyordu: “Bu gerçekten çok aptal bir kazaydı. Lanetli bir yelkenciyim, galiba Vendee Globe bana göre bir yarış değil.” 2008-2009’daki Vendee Globe’a da katılan 51 yaşındaki Fransız yelkenci, ilk 24 saatte direği kırıldığı için bu yarışı da ilk günden bırakmak zorunda kalmıştı.

İçiniz ısınsın diye


Kış günlerinin geldiği şu günlerde hepimiz üşümeye başlamışken bu sıcak görüntüler 10-14 Ekim’de Çeşme’de yapılan Optimist Laser Şampiyonası’ndan. Dört günlük şampiyonada Optimist sınıfında 18 il 41 kulüpten 55 kız, 168 erkek; Laser 4.7 sınıfında 16 il 32 kulüpten 19 kız 65 erkek; Laser Radial sınıfında 8 il 20 kulüpten 9 kız, 29 erkek; Laser Standart sınıfında 4 il 7 kulüpten 12 erkek sporcu olmak üzere toplam 357 sporcu yarışmıştı. Fazla lafa gerek yok, geleceğin başarılı yelkencilerini izleyin derim. Zira Türkiye’deki centerboard yarışlarından böyle güzel görüntüler her zaman düşmüyor.


Napoli ACWS’yi bir kez daha kaptı



Vendee Globe heyecanı sarınca tüm yelken dünyasını America’s Cup’tan bir süredir ses gelmiyordu. Ta ki bugün mesaj kutuma America’s Cup’tan düşen mesaja kadar. Gelen basın bülteni 34. America’s Cup’a hazırlık niteliğindeki America’s Cup World Series’in (ACWS) 2013 yarışlarının ilkinin Napoli’de yapılacağını duyuruyordu. Buna göre 2013 serisinin ilk yarışı 16-21 Nisan’da İtalya’nın bu kentinde yapılacak.
Bildiğiniz gibi Napoli, 2012 serisinin de açılış yarışına evsahipliği yapmıştı. 500 bin kişinin izleyici olarak geldiği bu etkinlikte İtalyan Luna Rossa büyük bir çıkış yapmış, filo yarışlarında birinci match race’lerde de ikinci olmuştu. Projenin CEO’su Mario Hubler, serinin ilk ayağının yeniden Napoli’de yapılması için çok uğraştıklarını, en sonunda başardıklarını söyledi ve 2013’teki etkinliğin bir öncekinden çok daha görkemli olacağını belirtti. Halen genel sıralamada Oracle Team USA’in birinciliğini koruduğu serinin 2013’teki diğer iki yarışı yine San Fransisco’da mayıs ayı sonunda yapılacak. Ardından 4 Temmuz-30 Ağustos arasında yapılacak yarışlarla kupa sahibi Oracle’a meydan okuyacak takımın belirleneceği Louis Vuitton Cup yarışları gerçekleştirilecek.

Bu arada geçtiğimiz günlerde test seyirlerinde elde edilen bilgilerin sonucunda modifikasyonların yapılması için karaya çekilen ETNZ’nin AC72’si yeniden suya indirildi. Katamaran suya indirilirken kaydedilen görüntüler...




12 Kasım 2012 Pazartesi

Üçüncü kurban Groupe Bel

-->

Cumartesi günü start alan Vendee Globe’un üçüncü gününde üçüncü kaza haberi geldi. Kito de Pavant skipper’lığındaki Groupe Bel, Portekiz açıklarında bir trawler’la çarpıştı. Gelen bilgilere göre teknedeki hasar ciddi. De Pavant’ın sağlık durumu ise iyi. Fransız dümenci şu an Portekiz’in Cascais kentine doğru ilerliyor.

Çarpışma, sabah saat 08:00 civarı Cascais’nin 70 mil açığında meydana geldi. De Pavant’ın belirttiğine göre teknenin bastonu kırıldı ve güvertede hasar meydana geldi. Direği güvenli bir hale getirerek Cascais’ye yönelen skipper olayı şöyle anlattı:


“AIS cihazım gayet güzel çalışıyordu. Ancak çarptığım trawler’ınki açık değildi. Mürettebatı da muhtemelen ya uyuyor ya da çalışıyordu, etrafı gözleyen yoktu. Olay esnasında uyuyordum, çarpışma sesiyle uyandım. Uyumak için çok yanlış bir zaman seçmişim. Balıkçılara değil sadece kendime kızgınım. Çünkü şu an bastonum yok ve gövdede kocaman bir delik var. Böyle bir hata yapmamalıydım.”

Şimdi soru işareti Safran’ın ardından Groupe Bel’in de yarıştan çekilip çekilmeyeceği.


Bu arada yarışın ilk günü bir cisme çarparak salmasını kaybetmesi üzerine yarıştan ayrılmak zorunda kalan Safran’ın dümencisi Marc Guillemot bir basın toplantısı düzenledi. Guillemot toplantıda özetle şunları söyledi:

“Hala bir şeye çarpıp çarpmadığımı dahi anlayamadım. Biz bu salmayla oldukça zorlu koşullarda 25 bin mile yakın seyir yapmıştık. Sponsorum ve takımım adına çok üzgünüm. Şu an hala ne olduğunu anlamaya çalışıyoruz. Sonuçta ne çıkarsa çıksın, bizi üzse bile izleyicilere açıklayacağız.”

Ticaret rüzgarlarını yakalayan filo ise şu an sorunsuz bir şekilde Lizbon açıklarında seyrediyor. Lider hala François Gabart. 11 mil arkasında PRB, arkasında da Armel Le’clech var. Energa’nın Polonyalı dümencisi Zbigniew Gutkowski ise diğerlerinden farklı bir taktik izleyerek batıya yönelmiş durumda.

11 Kasım 2012 Pazar

Vendee’de ilk günde iki fire



Vendee Globe’un yedincisi için geri sayım sona erdi ve dün saat 13:02’de 20 skipper silahın patlamasıyla Atlantik Okyanusu’nun dalgalı suyunda üç ay sürecek maceraya başladı. Ama sadece biri dışında. Skipper’lardan Bertrand de Broc, starta sadece 25 dakika kala, üzerinde izleyicilerin bulunduğu bir şişme bota çarpınca teknesinin pruvasında küçük bir delik açıldı. Teknenin tasarımcısı Pascal Conq’la sorunun ciddiyetini öğrenmek üzere hemen bağlantı kuruldu. Conq, deliğin riskli bölgede olduğunu ve mutlaka tamir edilmesi gerektiğini söyleyince de Broc pontona geri dönmek zorunda kaldı ve start alamadı.

Bu arada 19 skipper yola çıkmıştı bile. Gelen haberlere göre Biscay Körfezi’nde ilerleyen filonun öncüsü Macif’iyle François Gabart’dı. Hemen arkasından PRB’nin skipper’ı Vincent Riou, onun gerisinden de Synerciel’le Jean Le Cam geliyordu.


Gövdedeki delik nedeniyle start alamayan Bertrand de Broc’un teknesi ise pontonda tamir ediliyordu. Deliğin kapatılması işinde neredeyse sona geliniyordu ancak soğuk ve yağmurlu hava aleyhineydi. “İki saate kadar pontondan ayrılacağım ve yeniden start alacağım. Hava soğuk ve yağmurlu olduğundan deliğin kapatılması normalden iki kat fazla zaman aldı çünkü nemli hava kurumasını zorlaştırdı. Bu delik yüzünden 12 saat ve yaklaşık 200 mil kaybettim. Ancak moralim bozuk değil. Bir önceki yarışın birincisi Michel Desjoyeaux da, resmi starttan 40 saat sonra yarışa başlamak zorunda kalmıştı. O yüzden bu çok da büyük bir kayıp sayılmaz. Yemeğimi yedim, dinlendim ve gel-gitin durumuna göre gece 01:00 civarı yeniden start alacağım.”

Ancak bu saatlerde yeni bir hasar haberi geldi. Üstelik şanssız Bertrand de Broc’un kuzeni Marc Guillemot’dan. Filonun öncülerinden biri olan Safran’ın skipper’ı Guillemot starttan 50 mil sonra teknenin gövdesinden şiddetli bir ses duydu. Bir cisme çarpmıştı. Guillemot geri dönmek zorundaydı. Yelkenlerini küçülttü ve Les Sables D’olonne’u pruvasına aldı.


Hasarın tamiri tamamen biten Bertrand de Broc gece saat 01:45’te yeniden start aldı. Ondan yaklaşık bir saat sonra da Safran’ıyla Marc Guillemot, pontona ulaştı. Durum onun için belirsizdi. Olayı şöyle anlattı: “İki kez çok güçlü ses duydum. İlki daha şiddetliydi. Bir şeyin salmaya çarptığını düşündüm. Hemen arkasından korkunç bir ses daha geldi. Gövde birden yan yatmaya başladı. O sırada dalıp teknenin altına bakabilecek durumda değildim ve geri dönmek zorunda kaldım. Şimdi teknik ekip altına bakacak ve umarım sabah 11:00 gibi yeniden start alacağım.”

Ancak tüm umuduna rağmen Marc Guillemot’un Safran’ından gelen haberler kötüydü. Teknenin salması gitmişti ve bu halde yarışması mümkün değildi. Böylece Guillemot yıllardır katılmak için uğraştığı bu yarıştan daha ilk gecede çekilmek zorunda kaldı.


Öte yandan ilk gece skipper’lardan da her şeyin yolunda olduğu haberleri geliyordu. Fodepar olarak  yeniden start almasına rağmen filonun en önüne geçen François Gabart, “Bunlar yarışın cilvesi, gördüğünüz gibi erken start almak hiç sorun yaratmadı” diyordu. Sam Davies de mesajında Biscay Körfezi’nin kendilerine çok nazik davrandığını, bir ara rüzgarın 7kt’tan 45’e ulaştığı fırtına dışında her şeyin yolunda gittiğini söylüyordu.
Filo şu an neredeyse Cape Finisterre’e ulaşmak üzere. Filonun lideri hala François Gabart. Onun 11 mil gerisinde Vincent Riou, 12 mil gerisinde de Armel Le Cleach var.

9 Kasım 2012 Cuma


Vendee Globe’u nasıl izleyebilirsiniz?



Şanslı olanlar tabii ki yarış köyünden açılacak teknelerle. Bizler ise ya televizyondan ya da internet üzerinden. Peki hangi kanal ya da internet adresinden?

Start yarın saat 13:02’de. Türkiye saatiyle ise 14:02’de. Altı uluslararası kanal startı canlı olarak yayınlayacak: France 24, SkyItalia, nsport Léman Bleu Poland ve Switzerland, BBC ve ITV. Eğer televizyonunuzda bu kanallar yoksa startı internet üzerinden, www.vendeeglobe.org ve www.dailymotion.om/VendeeGlobeTV adreslerinden izleyebilirsiniz.

Yayın sabah 09:00’a pontonlardan başlayacak, startın ardından 13:45’e kadar devam edecek.

Yarış köyünde ise artık heyecan dorukta. Ben bu yazıyı yazarken starta sadece 21 saat kalmıştı. Yarış köyü hıncahınç dolu. Gelen bilgilere göre köye gelenlerin sayısı ise en son 500  bini aşmıştı. 20 skipper ise bu gece yaklaşık üç ay sürecek macera öncesi son kez rahat yataklarında uyku çekecek.