5 Kasım 2012 Pazartesi

“Kadınlar takımı olmazsa Volvo Ocean Race ölür”


Ellen Mac Arthur,
200-2001 Vendee Globe'u ikincilikle bitirdiğinde 24 yaşındaydı.
Volvo Ocean Race’te bu yıl büyük değişimler oldu. Önce yarışın CEO’su Knut Frostad bir açıklama yaptı ve bir sonraki mücadelede VO65’lerle one design’a geçileceğini duyurdu. Ardından bir sonraki yarışta, 12 yıl aradan sonra ilk kez tamamı kadınlardan oluşan bir takımın mücadele edeceği açıklandı. Bu kararın alınmasında yeni tekne VO65’lerin, kadınların daha rahat kullanabileceği şekilde tasarlanması önemli bir rol oynamıştı. 

2014-15 yarışına katılacak kadınlar takımının sponsoru Avrupa’nın en büyük temizlik maddesi üreticilerinden İsveçli SCA firması. Takımı kurma görevini üstlenen isim ise daha önce iki kez Volvo Ocean Race’te yarışan ve 1997-98 birincisi EF Language ve 2008-2009 birincisi Ericsson Sailing Team’i kuran Richard Brisius. Kendisi şimdi de yıllar sonra yeniden yarışta yer alacak ilk kadınlar takımını kurmakla meşgul. Vsail’in röportaj yaptığı Brisius, Team SCA'i anlatırken bir yandan da kadın yelkencilerin büyük markalar tarafından desteklenmediğine dikkat çekiyor. Brisius özetle şunları söylüyor:

Richard Brisius
- SCA, temizlik malzemeleri üreten bir şirket. Dolayısıyla en önemli hedef kitlesi kadınlar. Son iki yarışta bırakın kadınlardan oluşan takımı, tek bir kadın yarışçı bile yoktu. Hedef kitlesi kadınların bu zorlu yarışta temsil edilmesi SCA için önemliydi. Bu nedenle şirket, bir kadınlar takımına sponsor oldu.

- Kadınların Volvo Ocean Race’e ve yelkene ilgisi bir soru işaretiydi tabii. Birkaç yıl önce kadın ve erkeklerin yelken sporuna ilgisi üzerine bir araştırma yaptırdık. Araştırma sonucunda Formula 1 ya da futbol izleyicisinin yüzde 30’unun kadın olduğu ortaya çıkarken yelkende ise bu oranın yarı yarıya olduğunu gördük. Dolayısıyla yelken de tenis gibi kadınların oldukça ilgisini çeken bir spor.

- Kadınlar Volvo Ocean Race’te, daha doğrusu açıkdeniz yarışında erkeklere göre çok daha deneyimsiz. Dolayısıyla takımımız için en büyük meydan okuma deneyim eksikliğinin giderilmesinde olacak. İkinci handikap erkeklere göre fiziksel gücün daha yetersiz olması. Bunu daha kolay aşmak için de bol bol spor yapmaları gerekiyor. Ekibi belirledikten sonra çok sıkı fiziksel antrenmanlara başlayacağız. Bir de teknik sorunları çözebilme konusunda deneyim kazanmaları ve pratik olmaları gerekiyor. Tüm bunlar takımımızı zorlayacak unsurlar. Ama ben ekibimizin bu yarışta çok iyi bir performans göstereceğinden eminim. Yarış ekibinin tümü kadınlardan oluşacak ancak kıyı ekibinde erkekler de bulunacak. Öteki türlü işimiz daha zor olurdu.

- One design’a geçilmesini, daha fazla takımın yarışa katılımını sağlaması açısından olumlu bir gelişme olarak görüyorum. Böylece farklı takımlara daha fazla şans tanınıyor. Eski sistemde bir önceki yarışın bitiminden altı ay sonra tasarımcı ya da üretici bulmanız imkansızdı çünkü zaten hepsi güçlü takımlar tarafından kapılmış oluyordu. Dolayısıyla güçlü takım yarışa hem tasarım hem de üretim konusunda diğerlerinden önde başlıyordu. One design’da bu haksızlıkların önüne geçilmiş olacak. Takımlar üretim aşamasına katılmayacağı için hem bütçeleri azalacak hem de vakit kazanacak. Ayrıca yarışı daha zevkli hale getirecek. Yıllar önce VO70’lere geçildiğinde de aynı tartışmalar yaşanmıştı. Ancak görüldü ki bu sistem çok da iyi çalışmıyormuş. Sonuçta bu zorlu bir süreç, umarım başarılı olur.

1997-98 birincisi, kadınlar takımı EF Language
- Şu an ekibi oluşturmaya çalışıyoruz ve birçok kadın yelkenciyle görüşüyoruz. Tamamen bu konuya odaklanmış durumdayız. Ancak işin en heyecanlı kısmı diyebilirim çünkü görüştüklerimizin hepsi çok istekli ve motive. Amacımız yelkende kendini ispatlamış, olimpik derecelere sahip kadın yelkencileri seçmek.

- Ancak bir yandan da şöyle bir gerçek var ki, olimpik bir yelkencinin okyanusta deneyimi neredeyse sıfırdır. Açıkdeniz yarışlarında kadın yelkenci bulmak neredeyse imkansız. Bırakın açıkdeniz mücadelesini, bugün kıyı yarışlarından TP52 ve RC44’lerde dahi kadın yelken takımı yok. Burada en önemli sorun firmaların kadın yelkencileri desteklememesi. Çünkü kadınlara güvenmiyorlar. Önce bu önyargının kırılması, yelkende kadınların da rekabetçi yarışlar çıkarabileceği konusunda güveninin artması lazım. Ben, eğer 20 yıl daha Volvo Ocean Race’te kadın takımı olmazsa bu yarışın öleceğini düşünüyorum.

- Yarışı dereceyle bitirmek tabii ki önemli. Yoksa niye yarışa katılasınız ki. Ancak projemizi tamamen kazanmak üzerine kurmadık. Bizim için kampanyanın başarılı bir şekilde gerçekleştirilmesi birincilikten daha önemli. Ama bir de derece elde edilirse üzerindeki krema olur. Bir proje oluştururken sadece kazanmayı hedef koymak büyük bir risk.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder