29 Ocak 2013 Salı

Salmasız halde yarışan Dick’in sırrı ne?



Jean Pierre Dick’in Virbac Paprec 3’ü tam bir hafta önce finişe günler kala salmasını kaybetmişti hatırlarsanız. Dick bir haftadır teknesinin salması olmadan yarışına kahramanca devam ediyor. Hatta birkaç gün öncesine kadar yarışı üçüncü sırada götürüyordu ama hal böyle olunca bu dereceden vazgeçmek zorunda kaldı ve en güvenli şekilde Les Sables d’Olonne’a ulaşmak için kolları sıvadı. Üçüncülük derecesini de, kendisine yardım için gelen rakibi Hugo Boss’un skipper’ı Alex Thomson’a vermişti.

Peki JPD, alabora olmadan bu tekneyi Atlantik’te nasıl götürüyor? Bir haftadır ben dahil birçok insanın merak ettiği bir konu muhtemelen. Tecrübeli yelkenci bunu nasıl yaptığını geçtiğimiz günlerde Vendee Globe TV’ye canlı bağlanarak anlatmış. Şöyle diyor Dick:

 “Salmasız bir tekneyle yelken yapmak tabii ki hiç kolay değil. Salmam düşünce daha önce aynı durumla karşı karşıya kalan Marc Guillemot’yla konuştum. Tecrübelerini benimle paylaştım. Bir de tekne tasarımcılarıyla görüştüm, onlar da bazı hesaplamalar yaparak bundan sonra nasıl hareket etmem gerektiği konusunda bana bilgi verdiler. Durum böyle olunca teknedeki tüm çalışma sistemimi de değiştirdim. Büyük yelken kullanamıyorum çünkü eğer bir sıkışma meydana gelirse teknem anında alabora olur. Alabora olmamı engelleyen en önemli unsur ise teknemin balastları. Dolu balastlar sayesinde tekne dengeli bir şekilde seyrine devam edebiliyor. Salmam olsa çok daha hızlı giderdim ama dereceye girmek artık pek de kafama taktığım bir konu değil. Eğer böyle devam edebilirsem finişi görürüm.”

Fotoğraf: Yvan Zedda
Tekne tasarımcısı Quentin Lucet de Virbac Paprec 3’ün durumuyla ilgili şunları söylüyor:

“Imoca 60’larda salma çok önemli ve her şey buna göre tasarlanmış. Dolayısıyla aslında kesinlikle salmasız bir şekilde yelken seyri yapmaması lazım. Balastlar dengeyi sağlıyor ancak bu durum hiç güvenli değil. Teknenin alabora olup olmaması tamamen denizin durumuna bağlı. Beş metrelik dalgalar çok tehlikeli olabilir ancak dolu olan balastlar neredeyse teknenin kendisi kadar ağır. Dolayısıyla dengeyi sağlıyor. Ancak tekne çok fazla yan yatarsa anında alabora olur. Yapılabilecek en doğru şey yavaş gitmek.”

Dick’n önünde finişe ulaşmak için halen 600 deniz milinden fazla mesafe bulunuyor. Hemen arkasındaki Synerciel’le Jean Le Cam ise JPD’den 1000 mil geride. Eğer Dick bu şekilde sürdürübilirse salması olmamasına rağmen yarışı dördüncü sırada tamamlayabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder