Volvo Ocean Race’te one design’a geçmeye karar verildiğinden bu yana tartışmalar bitmiyor. Tüm bu tartışmalar ve soru işaretleri üzerine Vsail, Volvo Ocean Race’in CEO’su Knut Frostad’la özel bir röportaj yapmış. Frostad röportajında tüm eleştirilere meydan okuyor ve box rule’dan VO65'lerle one design’a geçme kararlarının doğruluğuna inandıklarını söyleyerek arkasında duruyor. Ayrıca bu kararı almalarının altında yatan sebepleri anlatıyor.
Röportajın
sadece ilk bölümü yayınlandı ve oldukça uzun. Ben size ilginç anekdotları
aktarmak istedim. Röportajın detaylı halini www.vsail.info’dan
okuyabilirsiniz.
· Her türlü zorluğa rağmen son yarıştan yeterince
tatmin olduğumu söyleyebilirim. Özellikle sonu çok iyiydi. Yarıştan yaklaşık
bir yıl önce 10 tekne katılır diye tahminde bulunmuştum. Ancak altı tekne oldu.
Benimkisi fazla iyimser bir tahminmiş. Yarışın başlamasından itibaren filonun
büyük kısmı dikkat çekecek oranda teknik problemler yaşadı. Bu tabii ki bizim için
iyi değildi. Aynı zamanda ekonomik problemler de vardı. Ancak tümüne
baktığımda, Team Sanya hariç beş takım da gerçekten kazanmak için mücadele etti
ve bu da istediğimiz bir sonuçtu.
· Volvo Ocean Race’in ana hedefi filoyu
büyütmek. Aslında one design’a geçme kararımızın altında yatan en büyük sebep
de bu. Box rule’dan one design’a geçme kararımızın çok doğru olduğuna
inanıyoruz. One design sadece bütçeleri etkilemeyecek. Daha fazla sponsor firmanın
bu yarışa destek vermesini sağlayacak. Aslında one design harcamaları
azaltmayacak, azaltmayı kolaylaştıracak.
· Buna örnek vermek gerekirse... Zamanlama
takımlar için çok önemli. Eski sistemde takımlar ancak parayı bulduktan sonra
teknelerini inşa ettirebiliyor ya da satın alıyorlardı. One design’ın
sağlayacağı en büyük yararlardan biri de bu. Takımlar para bulmaya çalışırken
biz zaten bir yandan tekneleri inşa ediyor olacağız. Onlar da bu sırada
finansmanı sağlamakla uğraşacak. Parayı bulduklarında tekneleri de hazır olacak
ve yarışa daha rahat yetişebilecekler.
· America’s Cup World Series’in nasıl bu kadar
hızlı geliştiğini hiç düşündünüz mü? Bu kadar hızlı hayata geçmesinin en önemli
sebebi Larry Ellison’ın AC45’leri zamanında yetiştirebilmesiydi. Birileri
tekneyi takımlar için inşa ediyor ve takımlara da diğer işlerini tamamlamak
için yeterli zamanları kalıyor. Son dakikada bile katılım sağlanabiliyor.
İnsanlar bu ayrıntının ne kadar önemli olduğunu farkında değil.
· One design’a geçişimizin bir başka önemli
sebebi daha var. Eskiden yarışa ilk kez katılacak takımlar deneyimleri olmadığı
için başarılı olamayacaklarını düşünüyorlardı. Ancak bu sistemde tüm takımlar
eşit şartlarda yarışa başlayacak. Ayrıca tekne inşa ettirmek için tasarımcı ya
da üretici aramak zorunda kalmayacaklar.
· Yeni teknelerin tasarımcısı olarak, son üç
yarıştır kazanan tekneleri yaratan Juan K. yerine Farr Yacht Design’ı neden
seçtiğim sürekli sorulan bir soru.
Açıkçası neden böyle bir tercih yaptığımız konusunda detaya girmek istemiyorum.
Zaten bu konunun da çok önemli olduğunu düşünmüyorum. Zorlu bir işe giriştik. Bu
sadece tasarımcı meselesi değil. Birçok kalemi olan bir iş. Hepsini tam
istediğimiz gibi bir araya getirecek ve one design konusunda deneyimli bir
isimle çalışmamız gerekiyordu. Bunun için çok da vaktimiz yoktu. Tercihimizi o
yönde kullandık. Farr Yacht Design’la çalışmaktan çok memnunuz.
· Bu projenin en önemli iki ismi tasarımcı Farr
Yacht Design ve üretici Persico’nun, son yarışta delaminasyon problemi yaşayan
tek takım Abu Dhabi’nin Azzam’ının tasarımcısı ve üreticisi olduğu için de
eleştiriliyoruz. Ancak biz yarış süresince hangi takımın ne problem yaşadığını
çok iyi biliyoruz. Şunu söyleyebilirim ki birçoğu basına yansımadı bile.
Azzam’da yaşanan problem donanımla ilgiliydi ve ne üreticiyle ne de
tasarımcıyla ilgisi vardı. Ayrıca delaminasyon problemini sadece Abu Dhabi’nin
yaşamadığını da söyleyebilirim.
· One design’a geçtiğimizde sponsor firmaların “Bu
tekne kazandı çünkü bizim teknolojimiz en iyisi” mesajı veremeyeceğinden dolayı
yarıştan soğumaları gibi bir durumun söz konusu olacağını düşünmüyorum. Yıllardır
birçok sponsorla çalıştım ve bugüne kadar hiçbirinin böyle bir mesajla çıkmak
istediğini görmedim. Sponsorlar teknenin teknolojisiyle çok ilgilenmiyor. Sonuç
olarak onların da derdi bizimkiyle aynı: masrafları azaltmak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder