34.
America’s Cup’ta final yarışları için kayıt süresi nihayet 1 Ağustos’ta sona
erdi ve kupa sahibi Oracle Racing Team’e karşı meydan okuyacak takım adayları
kesinleşti. Buna göre 7-22 Eylül 2013 tarihleri arasında San Fransisco
Körfezi’nde yapılacak final yarışlarında Oracle’ın karşısına; İsveçli Artemis
Racing, Yeni Zelandalı ETNZ, İtalyan Luna Rossa ve Team Korea’dan biri çıkacak.
Fransızların çokgövdelilerdeki medar-ı iftiharı Loick Peyron’lu Energy Team ise
maalesef 34. Kupa’ya katılamayacağını açıkladı. Sebep yabancı değil: kupanın
yüksek maliyetleriyle başa çıkamamaları, yani bütçe yetersizliği.
Önce 2013’te
yapılacak final yarışlarına bakalım. 34. Kupa, Louis Vuitton Cup, Red Bull
Youth America’s Cup ve final yarışlarıyla dolu dolu 55 günlük yelken mücadelesi
içerecek. Red Bull Youth America’s Cup’ta yelkenin genç yıldızları karşı
karşıya gelecek. Oracle’a karşı meydan okuyacak takım ise 4 Temmuz-1 Eylül
arasında San Fransisco Körfezi’nde yapılacak Louis Vuitton Cup’ta belli olacak.
Terry Hutchinson’lı Artemis Racing, Dean Barker’lı ETNZ, Massimiliano Sirena’lı
Luna Rossa ve Nathan Outterigde’li Team Korea meydan okuyan takım (challenger)
olmak için iki ay boyunca kapışacak.
Kupa sahibi
ve meydan okuyucunun karşı karşıya geleceği en önemli mücadele olan final
yarışları ise 7-22 Eylül tarihleri arasında yapılacak. Bu mücadelenin sonunda
34. Kupa’nın sahibi belli olacak. Final yarışları bu kez yeni bir formatla
izleyicilerinin karşısına çıkacak. Daha öncekilerde takımlar “Birden beşe”
formatına göre yarışıyordu. Yani birinci olacak takımın beş yarıştan başarıyla
çıkması gerekiyordu. Yeni formatta ise her gün iki yarış yapılacak ve kupayı elde
edecek takımın dokuz yarış kazanması gerekecek. Yani takımlar eskiye göre iki
kat daha fazla mücadele edecek.
Bu arada
sadece yelken yarışı değil aynı zamanda ülkeler arasında teknoloji mücadelesine
dönüşen ve dolayısıyla takımlar için çok ciddi bütçeler gerektiren bu savaşta
Fransız Energy Team yenik düştü. Takımdan yapılan resmi açıklamada, yarışa son
kayıt tarihi olan 1 Ağustos’a kadar kanlarının son damlasına kadar mücadele
etmelerine rağmen gerekli bütçeyi bir araya getiremedikleri için final yarışlarına
katılamayacakları belirtildi. Fransa’nın yarışta temsil edilebilmesi için
Oracle Racing Team’den büyük teknik destek alan takımın dümencisi Loick Peyron birkaç
hafta önce de Oracle’ın CEO’su Russel Coutts’la Paris’te bir araya gelerek daha
ne yapabileceklerini konuşmuşlardı. Ancak tüm bu çabalara rağmen bütçe
yetersizliği nedeniyle AC72’lerinin tamamlanması çok riskli olduğundan takım, yarışa katılmaktan
vazgeçtiğini açıkladı.
Energy
Team’in açıklamasında takımın America’s Cup World Series’i tamamlayacağı ve Red
Bull Youth America’s Cup’ta yer alacağı belirtildi ve bir başka önemli bilgiye daha
yer verildi. Buna göre 34. Kupa’ya katılamayan takım B Planı’na geçti ve 35.
Kupa’da yer almak için şimdiden çalışmalarına başladı bile.
Peyron,
özellikle çokgövdelilerde uzman olan Fransızların mutlaka bu yarışa katılması
gerektiğini düşünüyordu. Hatta Fransız yelkenci serinin Venedik ayağında büyük
bir çıkış göstererek en güçlü meydan okuyucu adaylarından biri olarak
gösterilmişti.
Energy Team
gibi iddialı bir takımın kupadan çekilmesi, dolarların ve euro’ların savaşı
haline gelen America’s Cup’ın “parayı bastıran kazanır” formatına dönüştüğü tartışmasını
bir kez daha gündeme getirdi. Ekonomik sebeplerden ötürü daha önce, ABD dışında
ilk kez America’s Cup’ta yarışan ve kupayı elde eden (2007 America’s Cup) takım
olan İtalyan Mascalzone Latino, Fransız Aleph Team, İspanyol Green Comm ve
İtalyan Venezia Challenge kupadan ayrılmak zorunda kalmıştı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder