6 Ağustos 2012 Pazartesi

AC’de dört takım ‘meydan okumak’ için kapışacak



34. America’s Cup’ta final yarışları için kayıt süresi nihayet 1 Ağustos’ta sona erdi ve kupa sahibi Oracle Racing Team’e karşı meydan okuyacak takım adayları kesinleşti. Buna göre 7-22 Eylül 2013 tarihleri arasında San Fransisco Körfezi’nde yapılacak final yarışlarında Oracle’ın karşısına; İsveçli Artemis Racing, Yeni Zelandalı ETNZ, İtalyan Luna Rossa ve Team Korea’dan biri çıkacak. Fransızların çokgövdelilerdeki medar-ı iftiharı Loick Peyron’lu Energy Team ise maalesef 34. Kupa’ya katılamayacağını açıkladı. Sebep yabancı değil: kupanın yüksek maliyetleriyle başa çıkamamaları, yani bütçe yetersizliği.

Önce 2013’te yapılacak final yarışlarına bakalım. 34. Kupa, Louis Vuitton Cup, Red Bull Youth America’s Cup ve final yarışlarıyla dolu dolu 55 günlük yelken mücadelesi içerecek. Red Bull Youth America’s Cup’ta yelkenin genç yıldızları karşı karşıya gelecek. Oracle’a karşı meydan okuyacak takım ise 4 Temmuz-1 Eylül arasında San Fransisco Körfezi’nde yapılacak Louis Vuitton Cup’ta belli olacak. Terry Hutchinson’lı Artemis Racing, Dean Barker’lı ETNZ, Massimiliano Sirena’lı Luna Rossa ve Nathan Outterigde’li Team Korea meydan okuyan takım (challenger) olmak için iki ay boyunca kapışacak.


Louis Vuitton Cup sırasında kupa sahibi (defender) Oracle da boş durmayacak. Takımın iki teknesi ellerini kuvvetlendirmek amacıyla kendi aralarında denemeler yapacak. Oracle’ın teknelerinden birinin dümeninde bir önceki kupayı almayı başaran James Spithill, diğerinde ise son günlerin en önemli ismi, beş olimpiyat madalyalı Ben Ainslie olacak. 

Kupa sahibi ve meydan okuyucunun karşı karşıya geleceği en önemli mücadele olan final yarışları ise 7-22 Eylül tarihleri arasında yapılacak. Bu mücadelenin sonunda 34. Kupa’nın sahibi belli olacak. Final yarışları bu kez yeni bir formatla izleyicilerinin karşısına çıkacak. Daha öncekilerde takımlar “Birden beşe” formatına göre yarışıyordu. Yani birinci olacak takımın beş yarıştan başarıyla çıkması gerekiyordu. Yeni formatta ise her gün iki yarış yapılacak ve kupayı elde edecek takımın dokuz yarış kazanması gerekecek. Yani takımlar eskiye göre iki kat daha fazla mücadele edecek. 


 Bu arada sadece yelken yarışı değil aynı zamanda ülkeler arasında teknoloji mücadelesine dönüşen ve dolayısıyla takımlar için çok ciddi bütçeler gerektiren bu savaşta Fransız Energy Team yenik düştü. Takımdan yapılan resmi açıklamada, yarışa son kayıt tarihi olan 1 Ağustos’a kadar kanlarının son damlasına kadar mücadele etmelerine rağmen gerekli bütçeyi bir araya getiremedikleri için final yarışlarına katılamayacakları belirtildi. Fransa’nın yarışta temsil edilebilmesi için Oracle Racing Team’den büyük teknik destek alan takımın dümencisi Loick Peyron birkaç hafta önce de Oracle’ın CEO’su Russel Coutts’la Paris’te bir araya gelerek daha ne yapabileceklerini konuşmuşlardı. Ancak tüm bu çabalara rağmen bütçe yetersizliği nedeniyle AC72’lerinin tamamlanması çok riskli  olduğundan takım, yarışa katılmaktan vazgeçtiğini açıkladı.

Energy Team’in açıklamasında takımın America’s Cup World Series’i tamamlayacağı ve Red Bull Youth America’s Cup’ta yer alacağı belirtildi ve bir başka önemli bilgiye daha yer verildi. Buna göre 34. Kupa’ya katılamayan takım B Planı’na geçti ve 35. Kupa’da yer almak için şimdiden çalışmalarına başladı bile.

Peyron, özellikle çokgövdelilerde uzman olan Fransızların mutlaka bu yarışa katılması gerektiğini düşünüyordu. Hatta Fransız yelkenci serinin Venedik ayağında büyük bir çıkış göstererek en güçlü meydan okuyucu adaylarından biri olarak gösterilmişti. 


Energy Team gibi iddialı bir takımın kupadan çekilmesi, dolarların ve euro’ların savaşı haline gelen America’s Cup’ın “parayı bastıran kazanır” formatına dönüştüğü tartışmasını bir kez daha gündeme getirdi. Ekonomik sebeplerden ötürü daha önce, ABD dışında ilk kez America’s Cup’ta yarışan ve kupayı elde eden (2007 America’s Cup) takım olan İtalyan Mascalzone Latino, Fransız Aleph Team, İspanyol Green Comm ve İtalyan Venezia Challenge kupadan ayrılmak zorunda kalmıştı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder