Fransa’da doğan, Eric Tabarly’nin rüyası, Alan Thebault’un uçan
trimaranı l’Hydroptere DCNS ilk kez kendi kıtasının dışına çıktı ve ABD’ye
doğru yola koyuldu. Fransa’nın Toulon kentinden yaklaşık 10 gün önce bir kargo
gemisine yüklenerek Los Angeles’a doğru yola çıkan l’Hydroptere DCNS’nin amacı
yine aynı: Hız rekoru kırmak. Ancak bu kez alışık olduğu Akdeniz’de değil,
Pasifik Okyanusu’nun zor sularında.
l’Hydroptere, adına DCNS eklenmeden önce, 2009 yılında 1
deniz milinde ortalama 50.17kt’a (saatte 95km) ulaşarak rekor kırmıştı. Şimdiki
hedefi ise Los Angeles ve Honolulu arasında yeni bir rekora imza atmak. Bugüne
kadar bu iki nokta arasını en hızlı kat eden kişi Fransız yelkenci Olivier de Kersauson. l’Hydroptere’in fikir
babalarından Fransızların efsanevi yelkencisi Eric Tabarly’le 21 yaşındayken
tanışan ve onunla yakın dost olan Kersauson, bu rekoru dev trimaranı Geronimo
ile kırmıştı. Kersauson bu mesafeyi 4 gün 19 saat ve 31 dakikada tamamlamıştı.
Şimdi sıra l’Hydroptere DCNS’de.
Bugüne kadar Akdeniz’in nispeten sakin ve Geneva Gölü’nün
dalgasız sularında rekor denemelerini gerçekleştiren uçan trimaranı bu kez
Pasifik Okyanusu’nun azgın dalgaları bekliyor. l’Hydroptere DCNS bunun için
aylardır hazırlanıyor. Dev trimaran bu amaçla La Ciotat’da üç aylık modifikasyon
sürecinden geçti, mayıs ayında yeniden suya indi. Ardından üç hafta boyunca, Akdeniz’in
hafif ve orta rüzgarında deneme seyirleri yapıldı. Gece seyrini de içeren daha
ileri seviye denemeler ise California’da gerçekleştirilecek.
Teknik ekibin üç aylık modifikasyon sürecinde odaklandığı
konu ise trimaranın okyanus şartlarına hazırlanmasıydı. Bunun için karbon
destekli dümen palasıyla teknenin ağırlığı azaltıldı, yelken alanı gezi bastonu
kullanılarak genişletildi, dalgalı denizde hızının kesilmesini
engellemek için gövdede değişiklikler yapıldı ve yine gövde, okyanusun yüksek
dalgalarında burnunun suya gömülerek alabora olmasının önüne geçmek için açık
denize daha uygun hale getirildi.
Rekor denemesini yapacak ekipten Jacques Vincent, özellikle
teknenin alabora olmasını engelleyecek kontrol sistemi üzerinde çalışmalarının
sürdüğünü söylüyor. “Dalgalı deniz koşullarında hızın eskisine göre yüzde 10
arttığını söyleyebilirim. l’hydroptere DCNS denizlerin Formula 1 aracı. Dalgasız
bir denizde 50kt’ın üzerine çıkabilebilecek kapasitede. Ancak şimdi şartlar
farklı. Formula 1 aracını 4x4 haline getirmeye çalışıyoruz ki okyanus
koşullarında başarılı olabilsin. l’Hydroptere DCNS ilk kez doğduğu kıtadan
ayrıldı. Bazıları bunu başarabileceğimize inanmıyor ama herkese hayallerin ne
kadar güçlü olabileceğini hatırlatıyorum.”
l’Hydroptere DCNS’nin 15 gün içinde Los Angeles’a ulaşması
bekleniyor. Ardından Alain Thebault, Jean Le Cam, Yves Parlier, Jacques Vincent ve
Luc Alphand’dan oluşan ekip rekor denemesi için en uygun rüzgarların oluşmasını
bekleyecek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder