24 Aralık 2013 Salı

Teknem gözlerimin önünde suya gömüldü


Atlantik’in karanlık sularına karışan IMOCA 60 Cheminees Poujoulat’nın halen devam eden Dirk Fırtınası’na kurban gittiği anlaşıldı. Transat Jacques Vabre yarışının ardından La Havre’dan Brest’e dönen teknenin skipper’ı İsviçreli yelkenci Bernard Stamm ve yardımcı dümenci Damien Guillou’yu ölümün eşiğine getiren olayın nasıl gerçekleştiği ve kurtarma operasyonunun ayrıntıları geldi. Kurtarıldığı Norveçli yük gemisiyle halen Rotterdam’a doğru giden Stamm’la iletişim kuran teknenin basın ofisi, İsviçreli yelkenciye olayın nasıl gerçekleştiğini sordu. Stamm olayı şöyle anlattı:

“Kaza sırasında hava yaklaşık 43-54 knot’tı. Ama Damien ve ben bu fırtınaya hazırlıklıydık ve idare ediyorduk. Fırtına flokumuzu basmıştık, anayelkende de dört camadan vardı. Kısacası her şey yolundaydı. Ancak saat 18:00 civarı gövdeye çok büyük bir dalga çarptı ve tekne daggerboardların arkasından ikiye ayrıldı. Bu sırada direk de kırıldı. Hemen su geçirmez bölmeleri kapattık ve EPIRB’i çalıştırdık. Sonra da hayatta kalmak için ne yapmamız gerektiğini planladık. Tekneyi terk etmeye hazırdık ancak deniz felaketti. Önce direği kesmeye çalıştık fakat başarılı olamadık. Durum gittikçe tehlikeli oluyordu. En sonunda biraz yukarı çekmeyi başardık. Böylece gövdeye çarpmasını engellemiştik. Sonra tekrar içeri girdik ve hayatta kalmamıza yardımcı olacak tüm ekipmanları kuşandık. Sonuçta teknenin ne kadar süreyle su üstünde kalacağını bilmiyorduk.

Bu arada Hyeres’den kalkan ilk helikopter 23:30 gibi bölgeye ulaştı. Bizden can salını suya atmamızı istediler. Böylece bizi yukarıya çekebileceklerdi. Biz de öyle yaptık fakat Damien ve ben tekneden bir türlü uzaklaşamadık. Baş bölümü kırılmıştı ve çok tehlikeliydi. Sonra yeniden tekneye geri dönmek zorunda kaldık. Bu arada işaret ışığı, uydu telefonu gibi hayat kurtarma kitinde bulunan birçok şey arkamızda, suda kaldı. Sonra işaret fişeklerini patlattık.

Kurtarma ekibi bu kez yüzmemizi istedi. Bizi doğrudan denizden almaya çalışacaklardı. Ancak bu da işe yaramadı. Hatta daha kötü oldu çünkü bu kez tekneye geri dönmemiz daha da zorlaştı. Teknede bir can salı daha vardı ancak artık ona ulaşmamız mümkün değildi.

Uçaktan arka arkaya beş can salı daha açıldı ancak hepsi de bizden çok uzak noktalara düştü. Bu arada sabah 06:00 gibi iki helikopter daha ulaştı bölgeye ancak hiçbiri bir şey yapamıyordu.

En sonunda bir yük gemisi geldi. Gemi mürettebazı bize doğru halat attı fakat bu da başarısızlıkla sonuçlandı. Bu arada Cheminees Poujoulat batmaya devam ediyordu. Gemidekiler bir halat daha attı. Bunu yakalamayı başardım ancak sonra elimden kaçırdım. Bu arada Damien gemiden atılan şamandıraya doğru yüzmeyi başardı. Ancak ben hala uzaktaydım ve yaklaşık 80 metre yüzmek zorundaydım. Son gücümle yüzdüm ve şamandırayı yakalamayı başardım. Bu arada Cheminees Poujoulat gözümün önünde tamamen suya batmıştı. Sadece çok küçük bir parça suyun üstünde kalmıştı. Bu görüntüyü izlemek benim için o kadar zordu ki…”

Geçen yıl kasım ayından bu yana teknesi Cheminees Poujoulat’yla 35 bin milden fazla yarış yapan Stamm, 2004 yılında da solo bir Atlantik geçişi yarışında buna benzer bir kaza atlatmıştı. Kendi ürettiği IMOCA 60’ı Cheminees Poujoulat-Armor Lux alabora olan İsviçreli yelkenci yine bir yük gemisi tarafından kurtarılmıştı.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder