Atlantik’in
karanlık sularına karışan IMOCA 60 Cheminees Poujoulat’nın halen devam eden
Dirk Fırtınası’na kurban gittiği anlaşıldı. Transat Jacques Vabre yarışının
ardından La Havre’dan Brest’e dönen teknenin skipper’ı İsviçreli yelkenci
Bernard Stamm ve yardımcı dümenci Damien Guillou’yu ölümün eşiğine getiren
olayın nasıl gerçekleştiği ve kurtarma operasyonunun ayrıntıları geldi.
Kurtarıldığı Norveçli yük gemisiyle halen Rotterdam’a doğru giden Stamm’la
iletişim kuran teknenin basın ofisi, İsviçreli yelkenciye olayın nasıl
gerçekleştiğini sordu. Stamm olayı şöyle anlattı:
“Kaza
sırasında hava yaklaşık 43-54 knot’tı. Ama Damien ve ben bu fırtınaya
hazırlıklıydık ve idare ediyorduk. Fırtına flokumuzu basmıştık, anayelkende de
dört camadan vardı. Kısacası her şey yolundaydı. Ancak saat 18:00 civarı
gövdeye çok büyük bir dalga çarptı ve tekne daggerboardların arkasından ikiye
ayrıldı. Bu sırada direk de kırıldı. Hemen su geçirmez bölmeleri kapattık ve EPIRB’i
çalıştırdık. Sonra da hayatta kalmak için ne yapmamız gerektiğini planladık.
Tekneyi terk etmeye hazırdık ancak deniz felaketti. Önce direği kesmeye
çalıştık fakat başarılı olamadık. Durum gittikçe tehlikeli oluyordu. En sonunda
biraz yukarı çekmeyi başardık. Böylece gövdeye çarpmasını engellemiştik. Sonra
tekrar içeri girdik ve hayatta kalmamıza yardımcı olacak tüm ekipmanları
kuşandık. Sonuçta teknenin ne kadar süreyle su üstünde kalacağını bilmiyorduk.
Bu arada Hyeres’den
kalkan ilk helikopter 23:30 gibi bölgeye ulaştı. Bizden can salını suya
atmamızı istediler. Böylece bizi yukarıya çekebileceklerdi. Biz de öyle yaptık
fakat Damien ve ben tekneden bir türlü uzaklaşamadık. Baş bölümü kırılmıştı ve
çok tehlikeliydi. Sonra yeniden tekneye geri dönmek zorunda kaldık. Bu arada işaret
ışığı, uydu telefonu gibi hayat kurtarma kitinde bulunan birçok şey arkamızda,
suda kaldı. Sonra işaret fişeklerini patlattık.
Kurtarma
ekibi bu kez yüzmemizi istedi. Bizi doğrudan denizden almaya çalışacaklardı.
Ancak bu da işe yaramadı. Hatta daha kötü oldu çünkü bu kez tekneye geri
dönmemiz daha da zorlaştı. Teknede bir can salı daha vardı ancak artık ona
ulaşmamız mümkün değildi.
Uçaktan arka
arkaya beş can salı daha açıldı ancak hepsi de bizden çok uzak noktalara düştü.
Bu arada sabah 06:00 gibi iki helikopter daha ulaştı bölgeye ancak hiçbiri bir
şey yapamıyordu.
En sonunda
bir yük gemisi geldi. Gemi mürettebazı bize doğru halat attı fakat bu da
başarısızlıkla sonuçlandı. Bu arada Cheminees Poujoulat batmaya devam ediyordu.
Gemidekiler bir halat daha attı. Bunu yakalamayı başardım ancak sonra elimden
kaçırdım. Bu arada Damien gemiden atılan şamandıraya doğru yüzmeyi başardı.
Ancak ben hala uzaktaydım ve yaklaşık 80 metre yüzmek zorundaydım. Son gücümle
yüzdüm ve şamandırayı yakalamayı başardım. Bu arada Cheminees Poujoulat gözümün
önünde tamamen suya batmıştı. Sadece çok küçük bir parça suyun üstünde
kalmıştı. Bu görüntüyü izlemek benim için o kadar zordu ki…”
Geçen yıl
kasım ayından bu yana teknesi Cheminees Poujoulat’yla 35 bin milden fazla yarış
yapan Stamm, 2004 yılında da solo bir Atlantik geçişi yarışında buna benzer bir
kaza atlatmıştı. Kendi ürettiği IMOCA 60’ı Cheminees Poujoulat-Armor Lux
alabora olan İsviçreli yelkenci yine bir yük gemisi tarafından kurtarılmıştı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder