Ellen Mac Arthur, 200-2001 Vendee Globe'u ikincilikle bitirdiğinde 24 yaşındaydı. |
Volvo Ocean Race’te bu yıl büyük değişimler oldu. Önce yarışın
CEO’su Knut Frostad bir açıklama yaptı ve bir sonraki mücadelede VO65’lerle one
design’a geçileceğini duyurdu. Ardından bir sonraki yarışta, 12 yıl aradan
sonra ilk kez tamamı kadınlardan oluşan bir takımın mücadele edeceği açıklandı.
Bu kararın alınmasında yeni tekne VO65’lerin, kadınların daha rahat
kullanabileceği şekilde tasarlanması önemli bir rol oynamıştı.
2014-15 yarışına katılacak kadınlar takımının sponsoru
Avrupa’nın en büyük temizlik maddesi üreticilerinden İsveçli SCA firması. Takımı
kurma görevini üstlenen isim ise daha önce iki kez Volvo Ocean Race’te yarışan
ve 1997-98 birincisi EF Language ve 2008-2009 birincisi Ericsson Sailing Team’i
kuran Richard Brisius. Kendisi şimdi de yıllar sonra yeniden yarışta yer alacak
ilk kadınlar takımını kurmakla meşgul. Vsail’in röportaj yaptığı Brisius, Team SCA'i anlatırken bir yandan da kadın yelkencilerin büyük markalar tarafından
desteklenmediğine dikkat çekiyor. Brisius özetle şunları söylüyor:
Richard Brisius |
- SCA, temizlik malzemeleri üreten bir şirket. Dolayısıyla en
önemli hedef kitlesi kadınlar. Son iki yarışta bırakın kadınlardan oluşan
takımı, tek bir kadın yarışçı bile yoktu. Hedef kitlesi kadınların bu zorlu
yarışta temsil edilmesi SCA için önemliydi. Bu nedenle şirket, bir kadınlar
takımına sponsor oldu.
- Kadınların Volvo Ocean Race’e ve yelkene ilgisi bir soru
işaretiydi tabii. Birkaç yıl önce kadın ve erkeklerin yelken sporuna ilgisi
üzerine bir araştırma yaptırdık. Araştırma sonucunda Formula 1 ya da futbol
izleyicisinin yüzde 30’unun kadın olduğu ortaya çıkarken yelkende ise bu oranın
yarı yarıya olduğunu gördük. Dolayısıyla yelken de tenis gibi kadınların
oldukça ilgisini çeken bir spor.
- Kadınlar Volvo Ocean Race’te, daha doğrusu açıkdeniz
yarışında erkeklere göre çok daha deneyimsiz. Dolayısıyla takımımız için en
büyük meydan okuma deneyim eksikliğinin giderilmesinde olacak. İkinci handikap
erkeklere göre fiziksel gücün daha yetersiz olması. Bunu daha kolay aşmak için
de bol bol spor yapmaları gerekiyor. Ekibi belirledikten sonra çok sıkı
fiziksel antrenmanlara başlayacağız. Bir de teknik sorunları çözebilme
konusunda deneyim kazanmaları ve pratik olmaları gerekiyor. Tüm bunlar
takımımızı zorlayacak unsurlar. Ama ben ekibimizin bu yarışta çok iyi bir
performans göstereceğinden eminim. Yarış ekibinin tümü kadınlardan oluşacak
ancak kıyı ekibinde erkekler de bulunacak. Öteki türlü işimiz daha zor olurdu.
- One design’a geçilmesini, daha fazla takımın yarışa katılımını
sağlaması açısından olumlu bir gelişme olarak görüyorum. Böylece farklı
takımlara daha fazla şans tanınıyor. Eski sistemde bir önceki yarışın bitiminden
altı ay sonra tasarımcı ya da üretici bulmanız imkansızdı çünkü zaten hepsi
güçlü takımlar tarafından kapılmış oluyordu. Dolayısıyla güçlü takım yarışa hem
tasarım hem de üretim konusunda diğerlerinden önde başlıyordu. One design’da bu
haksızlıkların önüne geçilmiş olacak. Takımlar üretim aşamasına katılmayacağı
için hem bütçeleri azalacak hem de vakit kazanacak. Ayrıca yarışı daha zevkli
hale getirecek. Yıllar önce VO70’lere geçildiğinde de aynı tartışmalar
yaşanmıştı. Ancak görüldü ki bu sistem çok da iyi çalışmıyormuş. Sonuçta bu
zorlu bir süreç, umarım başarılı olur.
1997-98 birincisi, kadınlar takımı EF Language |
- Şu an ekibi oluşturmaya çalışıyoruz ve birçok kadın
yelkenciyle görüşüyoruz. Tamamen bu konuya odaklanmış durumdayız. Ancak işin en
heyecanlı kısmı diyebilirim çünkü görüştüklerimizin hepsi çok istekli ve
motive. Amacımız yelkende kendini ispatlamış, olimpik derecelere sahip kadın
yelkencileri seçmek.
- Ancak bir yandan da şöyle bir gerçek var ki, olimpik bir
yelkencinin okyanusta deneyimi neredeyse sıfırdır. Açıkdeniz yarışlarında kadın
yelkenci bulmak neredeyse imkansız. Bırakın açıkdeniz mücadelesini, bugün kıyı
yarışlarından TP52 ve RC44’lerde dahi kadın yelken takımı yok. Burada en önemli
sorun firmaların kadın yelkencileri desteklememesi. Çünkü kadınlara
güvenmiyorlar. Önce bu önyargının kırılması, yelkende kadınların da rekabetçi
yarışlar çıkarabileceği konusunda güveninin artması lazım. Ben, eğer 20 yıl
daha Volvo Ocean Race’te kadın takımı olmazsa bu yarışın öleceğini düşünüyorum.
- Yarışı dereceyle bitirmek tabii ki önemli. Yoksa niye yarışa
katılasınız ki. Ancak projemizi tamamen kazanmak üzerine kurmadık. Bizim için kampanyanın
başarılı bir şekilde gerçekleştirilmesi birincilikten daha önemli. Ama bir de
derece elde edilirse üzerindeki krema olur. Bir proje oluştururken sadece
kazanmayı hedef koymak büyük bir risk.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder