17 Kasım 2012 Cumartesi

‘Çakal’ Armel liderliği kaptı



Vendee Globe’da liderlik el değiştirdi. Sam Davies’in teknesi Saveol’un direğinin kırılması, Bureau Vallee’nin yarıştan çekilmesini yazarken bir yandan da filonun ilk üç ismi arasında yaşanan büyük avda galip teknesi Banque Populaire’iyle Armel Le Cleac’h oldu.

Büyük avda en büyük mücadele Perşembe akşamı yaşandı. Yarışı en başından bu yana Macif’iyle lider durumda götüren “altın çocuk” lakaplı François Gabart’la mesafesini iki mile kadar indirmeyi başaran Armel Le Cleac’h liderliği ele geçirmeyi başardı. Gabart Perşembe günü öğleden sonraya kadar liderliğini koruyordu. Ancak öğleden sonra hızı 5.6kt’lara düştü. Aynı anda 14.3kt hıza ulaşan ikinci sıradaki Le Cleac’h o gece sekiz saatte 48 mil ilerleyerek Gabart’ı geçti. Fakat aynı anda Le Cleac’h de av durumundaydı. Çünkü günlerdir okyanusun ortasında neredeyse match race yaptığı Cheminees Poujoulat’ıyla Bernard Stamm da ikinciliğe geçerek sadece altı mil arkasında seyrediyordu. Gabart böylece üçüncü sıraya gerilemişti.

Halen güneye doğru inen filo, Dakar açıklarından Ekvator’a doğru ilerlemeye devam ediyor. Sıralama ise hala değişmedi. Armel Le Cleac’h liderliğini koruyor. Ancak ikinci Stamm’la araları 29 mil kadar  açıldı. Liderden 56 mil kadar arkadaki Gabart da üçüncü sırada.


Bu arada ana yelkeninde problem yaşayan ve sorunu gidermek üzere direğe tırmanmak için güvenli bir koyda demirlemek zorunda kalan Acciona’nın skipper’ı Javier Sanso yeniden yarışta. Kanarya Adaları açıklarında sakin bir koy bularak buraya demirleyen ve direğin tepesindeki sorunu gideren Sanso, yeniden ana yelkenini basabilir  duruma geldi ve yarışa devam etmeye başladı. Halen lider grubun 500 mil kadar gerisinde seyreden Sanso sıralamada 13. durumda. Kurallar gereği Vendee Globe yarışçıları bir problem meydana geldiğinde tamir edebilmek için bir koyda demirleyebiliyor.

Elektrik sistemi bozulan Energa’nın Polonyalı skipper’ı Zbigniew Gutkowski de, belki de bir Vendee yarışçısının başına gelebilecek en büyük problemlerinden biriyle uğraşıyor. Otopilotu çalışmayan Gutkowski sürekli kendi dümen tutmak zorunda. Üstüne üstlük yelkeni de “Chinese gybe” olarak adlandırılan (yelkenin alt ve üst kısmının karşı yönlerden birbirine geçerek dolanması) şekilde ana ıstralyaya dolanmış durumda. Dolanan yelkeni çözmek için uğraşan dümenci “tek yol 30 metrelik direğe tırmanıp her şeyi kesip, ıstralyadan kurtarmak. Ancak kestiğimde serbest kalacak parçaların donanıma zarar verme olasılığı da çok yüksek” diyor. Polonyalı dümenci önümüzdeki 12 saate rüzgarın düşeceğini ve o sırada direğe tırmanacağını yazıyor.


Direğinin kırılması üzerine yarışı terk etmek zorunda kalan filonun tek kadın skipper’ı Sam Davies ise dün gece ilettiği son raporunda oldukça ne kadar üzgün olduğunun da işaretlerini verdi. Davies özetle şöyle dedi:

“Çok uzun zamandır Güney Okyanusu’nda yelken yapmayı hayal ediyordum. Ancak maalesef oraya ulaşamadım bile. Ne bir uçan balık ne de albatros görebildim. Geride kalan 16 skipper’a iyi rüzgarlar diliyorum. Onları çok yakından takip edeceğim. Ayrıca onlara şunu söylemek istiyorum. Yarış sırasında yaşadığınız kötü anlarda beni düşünün. Çünkü ne kadar korkunç olursa olsun sizin yerinizde olmak için birçok şeyi verirdim.”


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder