Vendee
Globe’un uluslararası jürisi, Cheminees Poujoulat’nın skipper’ı Bernard
Stamm’ın yarıştan diskalifiye edilmesine karar verdi. Kararın gerekçesi ise
Stamm’ın bozulan su jeneratörünü tamir etmek için demirlediği koyda bir Rus
araştırma gemisinden yardım alması.
Tutanaklara
göre hikaye şöyle gelişti:
Stamm,
23 Aralık’ta bozulan su jeneratörünü tamir etmek üzere Yeni Zelanda’daki
Auckland Adaları’nda mola verdi ve civardaki bir Rus araştırma gemisinin
oldukça yakınına demirledi. Ardından teknesi sürüklenmeye başladı. Gemidekiler
Stamm’a teknesini gemiye bağlamasını önerdi. Karar vermek için içeri giren
Stamm, dışarı çıktığında teknesinin üzerinde araştırma gemisinden bir
görevlinin olduğunu gördü ancak bu kişiden, teknesinden inmesini istemedi. Ardından
Stamm motoru çalıştırdı, otopilotu devreye soktu. Diğer kişi de bota binerek
tekneden ayrıldı.
Stamm’ın
önünde durumunu açıklaması için 24 saat var. (yani yarın sabaha kadar). Eğer
açıklamasını bu sürenin sonuna kadar yaparsa ve jüri gerekli görürse karar
yeniden gözden geçirilebilecek. Ancak açıklama gelmezse diskalifiye kararı
geçerli olacak.
Bu
arada Vendee Globe’un çaylağı François Gabart, filonun Cape Horn’a ulaşan ilk
yarışçısı oldu. 1 Ocak'ta Macif’iyle Cape Horn’u
geçen 29 yaşındaki yelkenci böylece yeni bir rekora daha imza attı. 10 Kasım’da
yarışın startının verildiği Les Sables d’Olonne’dan çıktıktan 52 gün, 6 saat ve
18 dakika sonra Cape Horn’a ulaşan Gabart, rekorun eski sahibi olan ustası
Michel Desjoyeaux’yu 4 gün, 8 saat ve 50 dakika geçmiş oldu.
Azılı
rakibi Armel Le Cleac’h ise Banque Populaire’iyle Gabart’ın sadece 25 mil
gerisindeydi ve ondan iki saat sonra Cape Horn’u geçti. Gabart’ın geçişi
sırasında canlı yayın bağlantısı kurulması planlanıyordu ancak hava ve deniz
koşulları çok sert olduğundan bu gerçekleştirilemedi. Geçiş sırasında hava
25-40kt arası esiyordu ve görüş mesafesi iki milden daha azdı. Ayrıca etrafı
buzullarla kaplı olduğundan Gabart tüm dikkatini seyire vermesi gerekiyordu.
Aynı
zamanda Gabart’ın kampanyasını yürüten, rekorun eski sahibi ve bugüne kadar
Vendee Globe’u iki kez kazanan tek yarışçı Michel Desjoyeaux, bu zorlu geçiş
sırasında öğrencisiyle mesajlaşarak görüştü. Mesajlaşmalarının çok kısa
sürdüğünü belirten Desjoyeaux, Gabart’la gurur duyduğunu söyledi.
“Bu
François için harika bir an ancak anladığım kadarıyla etrafını saran buzullar
nedeniyle tadını çıkaramıyor. Buz kütlelerinin arasında seyir yapmak bu yarışın
belki de en stresli kısmı. Otopilot devrede olsa bile sürekli dümende olmak
zorundasınız. Çünkü acil durum anında dümene müdahale edebilmeniz ya da
yelkenleri hızlıca değiştirebiliyor olmanız lazım. Bu gibi durumlarda radarlar
da işe yaramıyor çünkü bu cihazlar küçük kütleleri göremeyebiliyor.”
Geçişi
sırasında yarış merkeziyle bağlantı kuran Armel Le Cleac’h ise içinde
bulundukları koşulları şu sözlerle aktardı:
“Bu
benim ikinci Cape Horn geçişim. Ancak bu kez şartlar dört yıl öncekine göre çok
daha zor. Radarım Cape Horn’u görse de ben göremiyorum çünkü etrafımızı
inanılmaz bir sis sarmış durumda. Ayrıca rotamızda çok fazla buzul var. Gündüz
işimiz daha kolay ancak karanlıkta berbat bir hal alıyor. Buzulları arkamda
bıraktığımda çok mutlu olacağım. Bunun için bir şişe şampanya sakladım.”
Cape
Horn’u geçtikten sonra rotanın büyük bir kısmını tamamlayan yarışçıları bundan
sonra nispeten daha kolay koşullar bekliyor. Vendee Globe yarışçıları bundan
sonra Atlantik’te yukarı doğru tırmanacak, Ekvator’u geçecek ve ardından 10
Kasım’da start aldıkları Les Sables d’Olonne’daki finiş hattına ulaşacak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder