2 Ocak 2013 Çarşamba

Vendee Globe’da diskalifiye kararı



Vendee Globe’un uluslararası jürisi, Cheminees Poujoulat’nın skipper’ı Bernard Stamm’ın yarıştan diskalifiye edilmesine karar verdi. Kararın gerekçesi ise Stamm’ın bozulan su jeneratörünü tamir etmek için demirlediği koyda bir Rus araştırma gemisinden yardım alması.

Tutanaklara göre hikaye şöyle gelişti:

Stamm, 23 Aralık’ta bozulan su jeneratörünü tamir etmek üzere Yeni Zelanda’daki Auckland Adaları’nda mola verdi ve civardaki bir Rus araştırma gemisinin oldukça yakınına demirledi. Ardından teknesi sürüklenmeye başladı. Gemidekiler Stamm’a teknesini gemiye bağlamasını önerdi. Karar vermek için içeri giren Stamm, dışarı çıktığında teknesinin üzerinde araştırma gemisinden bir görevlinin olduğunu gördü ancak bu kişiden, teknesinden inmesini istemedi. Ardından Stamm motoru çalıştırdı, otopilotu devreye soktu. Diğer kişi de bota binerek tekneden ayrıldı.

Stamm’ın önünde durumunu açıklaması için 24 saat var. (yani yarın sabaha kadar). Eğer açıklamasını bu sürenin sonuna kadar yaparsa ve jüri gerekli görürse karar yeniden gözden geçirilebilecek. Ancak açıklama gelmezse diskalifiye kararı geçerli olacak.


Bu arada Vendee Globe’un çaylağı François Gabart, filonun Cape Horn’a ulaşan ilk yarışçısı oldu. 1 Ocak'ta Macif’iyle Cape Horn’u geçen 29 yaşındaki yelkenci böylece yeni bir rekora daha imza attı. 10 Kasım’da yarışın startının verildiği Les Sables d’Olonne’dan çıktıktan 52 gün, 6 saat ve 18 dakika sonra Cape Horn’a ulaşan Gabart, rekorun eski sahibi olan ustası Michel Desjoyeaux’yu 4 gün, 8 saat ve 50 dakika geçmiş oldu.

Azılı rakibi Armel Le Cleac’h ise Banque Populaire’iyle Gabart’ın sadece 25 mil gerisindeydi ve ondan iki saat sonra Cape Horn’u geçti. Gabart’ın geçişi sırasında canlı yayın bağlantısı kurulması planlanıyordu ancak hava ve deniz koşulları çok sert olduğundan bu gerçekleştirilemedi. Geçiş sırasında hava 25-40kt arası esiyordu ve görüş mesafesi iki milden daha azdı. Ayrıca etrafı buzullarla kaplı olduğundan Gabart tüm dikkatini seyire vermesi gerekiyordu.


Aynı zamanda Gabart’ın kampanyasını yürüten, rekorun eski sahibi ve bugüne kadar Vendee Globe’u iki kez kazanan tek yarışçı Michel Desjoyeaux, bu zorlu geçiş sırasında öğrencisiyle mesajlaşarak görüştü. Mesajlaşmalarının çok kısa sürdüğünü belirten Desjoyeaux, Gabart’la gurur duyduğunu söyledi.

“Bu François için harika bir an ancak anladığım kadarıyla etrafını saran buzullar nedeniyle tadını çıkaramıyor. Buz kütlelerinin arasında seyir yapmak bu yarışın belki de en stresli kısmı. Otopilot devrede olsa bile sürekli dümende olmak zorundasınız. Çünkü acil durum anında dümene müdahale edebilmeniz ya da yelkenleri hızlıca değiştirebiliyor olmanız lazım. Bu gibi durumlarda radarlar da işe yaramıyor çünkü bu cihazlar küçük kütleleri göremeyebiliyor.”


Geçişi sırasında yarış merkeziyle bağlantı kuran Armel Le Cleac’h ise içinde bulundukları koşulları şu sözlerle aktardı:

“Bu benim ikinci Cape Horn geçişim. Ancak bu kez şartlar dört yıl öncekine göre çok daha zor. Radarım Cape Horn’u görse de ben göremiyorum çünkü etrafımızı inanılmaz bir sis sarmış durumda. Ayrıca rotamızda çok fazla buzul var. Gündüz işimiz daha kolay ancak karanlıkta berbat bir hal alıyor. Buzulları arkamda bıraktığımda çok mutlu olacağım. Bunun için bir şişe şampanya sakladım.”
Cape Horn’u geçtikten sonra rotanın büyük bir kısmını tamamlayan yarışçıları bundan sonra nispeten daha kolay koşullar bekliyor. Vendee Globe yarışçıları bundan sonra Atlantik’te yukarı doğru tırmanacak, Ekvator’u geçecek ve ardından 10 Kasım’da start aldıkları Les Sables d’Olonne’daki finiş hattına ulaşacak.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder