Jean Pierre Dick’in Virbac Paprec 3’ü tam bir hafta önce
finişe günler kala salmasını kaybetmişti hatırlarsanız. Dick bir haftadır teknesinin
salması olmadan yarışına kahramanca devam ediyor. Hatta birkaç gün öncesine
kadar yarışı üçüncü sırada götürüyordu ama hal böyle olunca bu dereceden
vazgeçmek zorunda kaldı ve en güvenli şekilde Les Sables d’Olonne’a ulaşmak
için kolları sıvadı. Üçüncülük derecesini de, kendisine yardım için gelen
rakibi Hugo Boss’un skipper’ı Alex Thomson’a vermişti.
Peki JPD, alabora olmadan bu tekneyi Atlantik’te nasıl
götürüyor? Bir haftadır ben dahil birçok insanın merak ettiği bir konu
muhtemelen. Tecrübeli yelkenci bunu nasıl yaptığını geçtiğimiz günlerde Vendee
Globe TV’ye canlı bağlanarak anlatmış. Şöyle diyor Dick:
“Salmasız bir
tekneyle yelken yapmak tabii ki hiç kolay değil. Salmam düşünce daha önce aynı
durumla karşı karşıya kalan Marc Guillemot’yla konuştum. Tecrübelerini benimle
paylaştım. Bir de tekne tasarımcılarıyla görüştüm, onlar da bazı hesaplamalar
yaparak bundan sonra nasıl hareket etmem gerektiği konusunda bana bilgi
verdiler. Durum böyle olunca teknedeki tüm çalışma sistemimi de değiştirdim.
Büyük yelken kullanamıyorum çünkü eğer bir sıkışma meydana gelirse teknem anında
alabora olur. Alabora olmamı engelleyen en önemli unsur ise teknemin
balastları. Dolu balastlar sayesinde tekne dengeli bir şekilde seyrine devam
edebiliyor. Salmam olsa çok daha hızlı giderdim ama dereceye girmek artık pek
de kafama taktığım bir konu değil. Eğer böyle devam edebilirsem finişi
görürüm.”
Fotoğraf: Yvan Zedda |
Tekne tasarımcısı Quentin Lucet de Virbac Paprec 3’ün
durumuyla ilgili şunları söylüyor:
“Imoca 60’larda salma çok önemli ve her şey buna göre
tasarlanmış. Dolayısıyla aslında kesinlikle salmasız bir şekilde yelken seyri
yapmaması lazım. Balastlar dengeyi sağlıyor ancak bu durum hiç güvenli değil.
Teknenin alabora olup olmaması tamamen denizin durumuna bağlı. Beş metrelik
dalgalar çok tehlikeli olabilir ancak dolu olan balastlar neredeyse teknenin
kendisi kadar ağır. Dolayısıyla dengeyi sağlıyor. Ancak tekne çok fazla yan
yatarsa anında alabora olur. Yapılabilecek en doğru şey yavaş gitmek.”
Dick’n önünde finişe ulaşmak için halen 600 deniz milinden
fazla mesafe bulunuyor. Hemen arkasındaki Synerciel’le Jean Le Cam ise JPD’den 1000
mil geride. Eğer Dick bu şekilde sürdürübilirse salması olmamasına rağmen
yarışı dördüncü sırada tamamlayabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder