13 Aralık 2012 Perşembe

Şeytan ayrıntıda gizli




2014-15 Volvo Ocean Race’in one design yapılacağının açıklanmasının üzerinden dört ay geçti.  Bu arada yeni tekne VO65’in birebir ölçülerini gösteren mokapı da ortaya çıktı. Projenin başındaki isim Farr Yacht Design’dan Pat Shaughnessy, VO65’lerin bir önceki jenerasyon olan VO70’lerden biraz daha kısa ancak daha dayanıklı olacağını, masrafları da  yüzde 30 düşüreceğini söyledi. Yüksek performanslı VO65, 4.5 milyon euro’ya mal olacak.


Proje Müdürü James Dadd ise mokap üretim aşamasının oldukça stresli olduğuna dikkat çekiyor. Üretim esnasında her şeyin yolunda gitmesi için mokapı hatasız bir şekilde tamamlamak zorunda olduklarını belirten Dadd şunları söyledi: “Filonun üretimi başladığında modifikasyon yamak çok geç olacak. Önceden takımlar, mokapın parçalarını lojistik ve maliyet açısından uygun olan farklı yerlerde yaptırıyorlardı. Biz bu projede mokapın tümünü Southampton’daki Green Marine’de üretiyoruz. Burası aynı zamanda teknenin tüm parçalarının birleştirileceği  yer olacak. Mokapta kabloların nasıl döşeneceğinden tutun da elektroniklerin nerelere yerleştirileceğine kadar yüzlerce detay var düşünülmesi gereken. Bunların hepsinin üzerinde çok ince bir şekilde çalışıyoruz. Mokap tamamlandığında yüzlerce detayın olduğu güverte üstü ve altını net bir şekilde görmemizi sağlayacak.”


Dadd, detaylardan birinin de hareketli salmanın yerleştirilmesi olduğunu söylüyor  ve “Salmanın hidrolik pistonları tam olarak yerine oturtulmalı ve rahat hareket edebilmeli. Normalde teknenin tam ortasında yer alan hareketli salma bir tarafa yattığında açısı değiştiğinden bulunduğu alanda karmaşaya yol açar. Biz VO65’te bu soruna çözüm buluyoruz” diyor.

Tüm bu ayrıntıların mokap aşamasındayken detaylandırılması  sadece üretimi hızlandırmayacak aynı zamanda maliyetten de kazandıracak.


Öte yandan one design’a geçiş, maliyetleri düşürmesinin yanında takımlara eşit şartlar sağlaması açısından da önemli. Eski Volvo Ocean Race teknesi ABN AMRO’nun dümencisi ve tekne inşası konusunda deneyimli Neil Cox one design’a geçişin avantajını şu sözlerle anlatıyor: “Eski sistemde her takımın kendi usulüne uydurduğu yöntemler vardı. Ancak o zamanlar bağlı olmamız gereken kesin kurallar yoktu. Artık bu tip yararlı bilgiler tüm takımlar için geçerli. Artık herkesin teknesi en hızlı ve en dayanıklı olacak”


Takımlar arasında eşitliği sağlayacak bir başka konu da yelkenlerin tek tip olması. Kurallara göre her takım fırtına floku ve fırtına anayelkeninin de içinde olduğu dokuz takım yelkene sahip olacak. Yelkenin hangi marka olacağı henüz açıklanmadı. Takımlar yelkenleri kesinlikle tamir ya da modifiye edemeyecek. Yarıştan önce yelkenlerde meydana  gelebilecek her türlü hasar sadece belirlenen kişiler tarafından onaylandığında yapılabilecek.

İlk VO65’in Haziran 2013’te tamamlanması bekleniyor.

Fotoğraflar: Ian Roman


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder