2014-15
Volvo Ocean Race’in one design yapılacağının açıklanmasının üzerinden dört ay
geçti. Bu arada yeni tekne VO65’in
birebir ölçülerini gösteren mokapı da ortaya çıktı. Projenin
başındaki isim Farr Yacht Design’dan Pat Shaughnessy, VO65’lerin bir önceki
jenerasyon olan VO70’lerden biraz daha kısa ancak daha dayanıklı olacağını,
masrafları da yüzde 30 düşüreceğini
söyledi. Yüksek performanslı VO65, 4.5 milyon euro’ya mal olacak.
Proje Müdürü James Dadd ise mokap üretim
aşamasının oldukça stresli olduğuna dikkat çekiyor. Üretim esnasında her şeyin
yolunda gitmesi için mokapı hatasız bir şekilde tamamlamak zorunda olduklarını belirten
Dadd şunları söyledi: “Filonun üretimi başladığında modifikasyon yamak çok geç
olacak. Önceden takımlar, mokapın parçalarını lojistik ve maliyet açısından uygun
olan farklı yerlerde yaptırıyorlardı. Biz bu projede mokapın tümünü
Southampton’daki Green Marine’de üretiyoruz. Burası aynı zamanda teknenin tüm
parçalarının birleştirileceği yer
olacak. Mokapta kabloların nasıl döşeneceğinden tutun da elektroniklerin
nerelere yerleştirileceğine kadar yüzlerce detay var düşünülmesi gereken.
Bunların hepsinin üzerinde çok ince bir şekilde çalışıyoruz. Mokap tamamlandığında
yüzlerce detayın olduğu güverte üstü ve altını net bir şekilde görmemizi
sağlayacak.”
Dadd, detaylardan birinin de hareketli
salmanın yerleştirilmesi olduğunu söylüyor ve “Salmanın hidrolik pistonları tam olarak
yerine oturtulmalı ve rahat hareket edebilmeli. Normalde teknenin tam ortasında
yer alan hareketli salma bir tarafa yattığında açısı değiştiğinden bulunduğu
alanda karmaşaya yol açar. Biz VO65’te bu soruna çözüm buluyoruz” diyor.
Tüm bu ayrıntıların mokap aşamasındayken detaylandırılması
sadece üretimi hızlandırmayacak aynı
zamanda maliyetten de kazandıracak.
Öte yandan one design’a geçiş, maliyetleri
düşürmesinin yanında takımlara eşit şartlar sağlaması açısından da önemli. Eski
Volvo Ocean Race teknesi ABN AMRO’nun dümencisi ve tekne inşası konusunda
deneyimli Neil Cox one design’a geçişin avantajını şu sözlerle anlatıyor: “Eski
sistemde her takımın kendi usulüne uydurduğu yöntemler vardı. Ancak o zamanlar
bağlı olmamız gereken kesin kurallar yoktu. Artık bu tip yararlı bilgiler tüm
takımlar için geçerli. Artık herkesin teknesi en hızlı ve en dayanıklı olacak”
Takımlar arasında eşitliği sağlayacak bir
başka konu da yelkenlerin tek tip olması. Kurallara göre her takım fırtına
floku ve fırtına anayelkeninin de içinde olduğu dokuz takım yelkene sahip
olacak. Yelkenin hangi marka olacağı henüz açıklanmadı. Takımlar yelkenleri
kesinlikle tamir ya da modifiye edemeyecek. Yarıştan önce yelkenlerde
meydana gelebilecek her türlü hasar
sadece belirlenen kişiler tarafından onaylandığında yapılabilecek.
İlk VO65’in Haziran 2013’te tamamlanması
bekleniyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder