34. America’s Cup cephesinde
olaylar bitmiyor. Yarışlar kavgayla başladı. Bu kez yarış direktörü Iain Murray
ve ETNZ ile Luna Rossa karşı karşıya geldi. Tarafların birbirlerine karşı
ithamları oldukça ağır. Önce özet, sonra ayrıntı…
Olayın temelinde AC72 sınıf kuralında yapılan bir değişiklik
yatıyor. Katamaranların donanımıyla ilgili söz konusu kural değişikliği son
dakikada ETNZ ve Luna Rossa’yı ayağa kaldırdı. Onlar ayağa kalkınca hedefteki
isim Iain Murray, Oracle Racing USA’i kayırmakla suçlandı. Murray, bu
suçlamalara fazlasıyla alındı ve iki takıma çok ağır ithamlarda bulundu. Ancak görevinden
istifa etmeyeceğini açıkladı. Durum özetle böyle. Biraz da detaylara inelim.
Bildiğiniz üzere Artemis Racing yarışçısı Andrew Simpson’ın
antrenman sırasında hayatını kaybetmesinin ardından sahil güvenlik ve yarış
yönetimi işbirliğiyle 37 maddelik bir güvenlik önlemleri paketi açıklanmıştı. Paketteki bir madde tam da yarış başladığı
esnada büyük kavganın kopmasına neden oldu. Söz konusu madde, çok teknik detaya
girmeden özetlemek gerekirse dümen palasının biçiminde değişiklik yapılmasını,
yani asimetrik olanın simetriğe çevrilmesi şartını gerektiriyor. Yarış yönetimi
bu değişiklikle manevraların (Artemis kazası manevra esnasında meydana
gelmişti) daha güvenli bir şekilde gerçekleşeceğini belirtiyor.
Yeni haliyle dümen palaları geriye doğru alınıyor. Konu bu
kadar teknik olunca fikrini sorduğum tekne üreticisi ve yelken yarışçısı Efe Kuyumcu
bu durumu şöyle anlatıyor:
“Güvenlik konusunda asimetrik dümen palası her ne kadar tek
yönden moment olarak daha fazla yük sağlayarak, kontrolden çıkma ve kırılma gibi
sorunlara açık olsa da aslında çok daha basit bir sorunda daha büyük bir risk yaratıyor.
O risk denize birinin düşmesi ihtimali. Yeni kurala göre dümen palaları neredeyse
bir metre teknenin dışına çıkıyor. Bu şekilde, ortalama 30-40 knot hız yapan
bir tekneden adam düşmesi halinde zaten bıçak keskinliğine sahip karbon
palaların kime ne yapacağını tahmin etmek bile istemeyiz. Denize adam düşmesi
çok sık meydana gelebilecek bir ihtimal. Mesela Spithill sadece iki hafta önce
denize düşmüştü.”
Bu meselenin bir başka yüzü. Ancak ETNZ ve Luna Rossa’yı
sinirlendiren ve kararı protesto etmeye iten mevzu, bu kuralın son dakikada
getirilmiş olması. Yani onların iddiasına göre… Dün gazetecileri San Fransisco
Körfezi’ndeki hangarında ağırlayan Luna Rossa’nın skipper’ı Max Sirena, V.Sail
editörü Pierre Orphanidis’e kızgınlığını çok sert bir şekilde dile getiriyordu.
Güvenlikle değil tamamen performansla alakalı bu kararın “kabul edilemez ve
skandal” olduğunu söyleyen Sirena, bu “pisliğe” (kibarca yazdım aslında
bullshit diyor) karşı sonuna kadar mücadele edeceklerini belirtiyordu. Hatta Sirena
daha da sert ithamlarda bulunup, Oracle’ın ikinci AC72’sini hatalı olarak bu
şekilde inşa ettiğini, bir aydır bu haliyle yelken yaptığını ve bu kural
değişikliğinin de tamamen ABD’li takımı korumak amacıyla alındığını iddia
ediyordu. Sirena, Orphanidis’in “Eğer uluslararası jüri, protestolarını haksız
bulursa ne yapacakları” sorusunu ise yanıtsız bırakıyordu. Aslında belki de en
önemli konu bu.
Sirena’nın bu açıklamalarını duyan Murray’in ilk tepkisi çok
sert oldu. Hatta iki takımı, Andrew Simpson’ın ölümünden fayda sağlamaya
çalışmakla suçladı. Ertesi gün de basın toplantısı düzenledi ve özetle şunları
söyledi:
“Ben bu 37 maddelik öneri listesini 22 Mayıs’ta, yani yarışların
başlamasından altı haftadan fazla zaman önce takımlara aktardım. Ve tüm
takımlar bu öneri listesini kabul etti. Hatta ETNZ’nin direktörü Grant Dalton
elimi sıktı ve kararlardan dolayı beni tebrik etti.
ETNZ’nin skipper’ı Dean Barker da aralık ayında bana mail
atmıştı ve bu değişikliğin yarıştan hemen önce mutlaka yapılması gerektiğini ve
bunun daha güvenli olacağını söylemişti. Ancak takım, 28 Haziran’da kararı
protesto ettiğini açıkladı uluslararası jüriye. Dün de Luna Rossa aynı şekilde.
Şimdi neden sinirlendiğimi anlıyor musunuz? Ben bu yarışın direktörü olarak
atandım. Hem kupa sahibini hem de meydan okuyanları temsil ediyorum ve istifa
etmeye niyetim yok.”
Uluslararası Jüri. ETNZ’nin protestosunu pazartesi gününden
itibaren görüşmeye başlayacak. Luna Rossa’nınki için ise henüz bir tarih belirlenmedi.
İki tarafın da iddiaları farklı. Kimin doğru söylediğini
bilemeyiz ama bildiğimiz America’s Cup’ın bir kez daha görevini yerine
getirerek medyanın ve halkın ilgisini üzerine çektiği.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder